Teleskop Hubble ve své zatím největší kampani zkoumá hvězdy v ultrafialovém záření

Vesmírný teleskop Hubble je aktuálně jediný na oběžné dráze schopný pozorovat hvězdy v ultrafialovém (UV) světle. Astronomové toho chtějí využít a prostřednictvím programu ULLYSES vytváří databázi s různými druhy hvězd, které v UV spektru září. Výsledky tohoto výzkumu budou vědcům sloužit po dlouhá léta.

Velké Magellanovo mračno, UV hvězdy

Velké Magellanovo mračno, UV hvězdy Na tomto snímku sousední galaxie Velké Magellanovo mračno jsou zobrazeny žlutou barvou hvězdy, které vesmírný teleskop Hubble zkoumal v minulosti a modrou ty, které jsou součástí programu ULLYSES.

UV záření se v astronomii využívá k pozorování mladých horkých hvězd a například také mezihvězdného média. Atmosféra naší planety nicméně pohlcuje většinu záření v ultrafialovém spektru, tato pozorování je tedy třeba provádět ve vesmíru, nebo alespoň v horních vrstvách atmosféry.

ULLYSES (UV Legacy Library of Young Stars as Essential Standards) bude obsahovat nejméně 300 hvězd. Ve vzorku budou mladé hvězdy s nízkou hmotností z osmi oblastí s vysokou míru vzniku nových hvězd a také starší hmotnější hvězdy z blízkých trpasličích galaxií. Cílem je získat referenční vzorek těchto hvězd, který bude v budoucnu sloužit k vědcům zkoumajícím další hvězdy.

S novými informacemi budou moci vědci lépe pochopit jak se rodí nové hvězdy a v důsledku také nové planety. UV záření prochází protoplanetárními disky a rozkládá molekuly, což může mít vliv jak na vznik planet, tak na jejich případnou obyvatelnost.

Další zprávy z kategorie Hubble

Palubní počítač teleskopu Hubble přestal pracovat

Stárnoucí vesmírný teleskop Hubble má opět potíže. Tentokrát jde o jeho palubní počítač, který minulou neděli přestal pracovat. NASA se zatím nepodařilo jej zprovoznit nicméně vědecké instrumenty mají být v pořádku. Teleskop byl původně vybavený elektronikou z 80. let, ta byla naposledy aktualizovaná při poslední servisní misi v roce 2009. Už letosby měl na oběhnout dráhu vyletět jeho nástupce Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST).

Teleskop Hubble lokalizoval pětici FRB signálů do ramen spirálních galaxií

Astronomům se pomocí vesmírného teleskopu Hubble podařilo lokalizovat 5 intenzivních rádiových záblesků označovaných jako FRB (Fast Radio Bursts). Tento druh signálů byl objeven teprve nedávno a vědci doposud neví, jak vznikají, hledají proto jakoukoliv indicii, která je k odpovědi přiblíží. Zdroje FRB signálů zkoumané teleskopem Hubble se nachází na okraji pěti spirálových galaxií, z nichž většina je masivní a stále v nich vznikají nové hvězdy. Lze tak vyloučit několik možných zdrojů FRB signálů, naopak nový výzkum podporuje zatím nejpřijímanější teorii - magnetary.

Kouzelné mlhoviny: Symetrická Jižní krabí mlhovina ukrývá trpaslíka a obra

Jižní krabí mlhovina je oficiálně známá jako Hen 2-104 (nebo také WRAY-16-47). Nachází se v souhvězdí Kentaura ve vzdálenosti 7 tisíc světelných let. Její struktura vznikla v interakci dvou hvězd v centrální části. Snímek u tohoto článku pochází z vesmírného teleskopu Hubble, který Jižní krabí mlhovinu pozoroval už nekolikrát.

Kouzelné mlhoviny: Náhrdelníková mlhovina je výsledkem interakce dvou hvězd, které se k sobě příliš přiblížily

Necklace Nebula (mlhovina Náhrdelník, PN G054.203.4) se nachází asi 15 tisíc světelných let daleko a je výsledkem interakce dvou hvězd. Snímek z teleskopu Hubble ukazuje oblaka materiálu, která interakce hvězd vyvrhla do jejich okolí a vytvořila tuto nádhernou podívanou. Mlhovina má napříč asi 2 světelné roky.

Na nejbližší hvězdě Proxima Centauri se objevila jedna z nejsilnějších zaznamenaných erupcí

Nově publikovaná studie popisuje objev extrémně silného záblesku z hvězdy Proxima Centauri, která se nachází 4,2 světelných let daleko a je tak nejbližší hvězdou ke Slunci. Na tuto erupci narazili astronomové při pozorování hvězdy devíti teleskopy na Zemi i ve vesmíru. V dalekém ultrafialovém spektru se jedná o nejzářivější detekovanou erupci.

Kouzelné mlhoviny: Řasová mlhovina vznikla při explozi masivní hvězdy před 10 000 roky

Vesmírný teleskop Hubble vyfotil detail zbytků exploze supernovy v souhvězdí Labutě. Mlhovina, která po ní zůstala, nyní na obloze zabírá plochu více než šesti Měsíců v úplňku. Teleskop Hubble se zaměřil na její část, kde se mísí nárazové vlny a materiál ze zaniklé hvězdy.