Teleskop Hubble ve své zatím největší kampani zkoumá hvězdy v ultrafialovém záření

6. 11. 2020

Vesmírný teleskop Hubble je aktuálně jediný na oběžné dráze schopný pozorovat hvězdy v ultrafialovém (UV) světle. Astronomové toho chtějí využít a prostřednictvím programu ULLYSES vytváří databázi s různými druhy hvězd, které v UV spektru září. Výsledky tohoto výzkumu budou vědcům sloužit po dlouhá léta.

Velké Magellanovo mračno, UV hvězdy

Velké Magellanovo mračno, UV hvězdy Na tomto snímku sousední galaxie Velké Magellanovo mračno jsou zobrazeny žlutou barvou hvězdy, které vesmírný teleskop Hubble zkoumal v minulosti a modrou ty, které jsou součástí programu ULLYSES.

UV záření se v astronomii využívá k pozorování mladých horkých hvězd a například také mezihvězdného média. Atmosféra naší planety nicméně pohlcuje většinu záření v ultrafialovém spektru, tato pozorování je tedy třeba provádět ve vesmíru, nebo alespoň v horních vrstvách atmosféry.

ULLYSES (UV Legacy Library of Young Stars as Essential Standards) bude obsahovat nejméně 300 hvězd. Ve vzorku budou mladé hvězdy s nízkou hmotností z osmi oblastí s vysokou míru vzniku nových hvězd a také starší hmotnější hvězdy z blízkých trpasličích galaxií. Cílem je získat referenční vzorek těchto hvězd, který bude v budoucnu sloužit k vědcům zkoumajícím další hvězdy.

S novými informacemi budou moci vědci lépe pochopit jak se rodí nové hvězdy a v důsledku také nové planety. UV záření prochází protoplanetárními disky a rozkládá molekuly, což může mít vliv jak na vznik planet, tak na jejich případnou obyvatelnost.

Další zprávy z kategorie Hubble

První pozorování planetky Psyche v ultrafialovém záření potvrzují přítomnost železa na jejím povrchu

29. 10. 2020

První pozorování Psyche v ultrafialovém spektru přinesla první detekci oxidu železitého na planetce. Podle doktorky Tracy Beckerové, která vedla studii v magazínu Planetary Science Journal, by mohlo jít o známky oxidace na povrchu Psyche. Ultrafialová pozorování byla provedena vesmírným teleskopem Hubble. Tato planetka je cílem americké mise Psyche, která by měla začít v roce 2022.

FOTOGRAFIE: rázová vlna supernovy zachycená Hubblovým teleskopem

5. 9. 2020

Vesmírnému teleskopu Hubble se podařilo zachytit detail vlny vyvolané explozí supernovy před několika tisíci roky. Jedná se o supernovu označovanou jako Cygnus (podle souhvězdí Labutě, ve kterém se nachází) ve vzdálenosti 2 400 světelných let.

Haló obklopující sousední galaxii Andromedu se dotýká podobného regionu naší galaxie

1. 9. 2020

Vědci pomocí vesmírného teleskopu Hubble zmapovali obálku plynů obklopující sousední galaxii Andromeda. Toto galaktické haló se rozpíná 1,3 - 2 miliony světelných let od galaxie, což je na půl cesty k Mléčné dráze. Jedná se o doposud nejdetailnější studii jakéhokoliv galaktického haló.

Pozorování Hubblovým teleskopem odhalila příčinu pohasnutí hvězdy Betelgeuse ze začátku tohoto roku

17. 8. 2020

Pozorování vesmírným teleskopem Hubble odhalují příčinu pohasnutí jedné z nejjasnějších hvězd na noční obloze začátkem letošního roku. Hvězda Betelgeuse koncem loňského a začátkem tohoto roku zářila o desítky procent slaběji, než je běžné. Podle nového výzkumu to bylo způsobeno oblakem materiálu vyvrženého z hvězdy, který zablokoval část jejího světla.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020

Nový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesem

6. 5. 2020

Objev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020

Vesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.