Experiment s červy ve vesmíru ukazuje, že stav beztíže mění geny živých organismů

Podle studie, která vychází z experimentů ICE-FIRST a CERISE, ovlivňuje gravitace (a také její nedostatek) živé buňky na genetické úrovni. Analýza červů druhu Caenorhabditis, kteří strávili čas na ISS, ukazuje drobné změny v tisícovce jejich genů. Tento a další výzkumy hledají způsob, jakým pobyt ve vesmíru ovlivňuje živé organismy a zejména člověka.

Mezinárodní vesmírná stanice

Mezinárodní vesmírná stanice Mezinárodní vesmírná stanice ISS (International Space Station)

Při experimentech vědci vystavili červy mikrogravitaci na oběžné dráze a hypergravitaci v centrifugách na Zemi. Testy ve vysoké gravitaci by mohly přinést nové způsoby léčby nebo prevence problémů způsobených nízkou gravitací.

Zároveň vědci studují vliv přímo na lidské tělo - astronauti NASA i z Ruska nyní běžně zůstávají na oběžné dráze i půl roku v kuse. Vrací se nicméně oslabení a zpátky na Zemi se musí vždy dlouho zotavovat. To by mohl být problém, kdyby astronauti po půl ročním letu k Marsu nebyli schopni po přistání plnit své úkoly.

Vliv nízké nebo žádné gravitace na lidský organismus chtějí vědci dobře prozkoumat, než se astronauti do hlubokého vesmíru vydají. Do 4 let plánuje NASA poslat znovu lidskou posádku na Měsíc a během třicátých let dokonce až k Marsu.

Život

Simulace ukazují, že měsíce bludných planet by mohly mít podmínky vhodné pro život

Vědci předpokládají, že naše galaxie je plná bludných planet, které neobíhají žádnou hvězdu a volně se pohybují mezihvězdným prostorem. Pokud by se u těchto planet nacházely měsíce, mohly by být místem, kde existují podmínky vhodné pro život. I když trochu jiný, než jak jej známe ze sluneční soustavy.

Vědce překvapil nález rostlin pod více než kilometrem ledu v Grónsku

Ve vzorku materiálu z Grónska, který byl odebrán z hloubky více než 1,5 kilometru pod ledem, byly identifikovány zbytky rostlin z dávných časů. Podle vědců se jedná o sedimenty z doby, kdy bylo Grónsko bez své ledové pokrývky. Jejich stáří se odhaduje na méně než milion let.

Nová studie potvrdila stáří prvních rostlin na souši, pochází z ordoviku

V hornině z Tennessee (USA) byly nalezeny fosilie rostlin staré 460 milionů let. Tento nález je souladu s dřívějším předpokladem stáří nejstarších suchozemských rostlin. Jedná se nicméně o první přímý nález, který původní předpoklady potvrzuje. Fosilie obsahují zkamenělé mechy, lišejníky a játrovky.

Vědci rozluštili sled událostí, které vedly k největšímu vyhynutí na Zemi a otevřely cestu pro nástup dinosaurů

Největší hromadný úbytek živočichů na Zemi nastal před 252 miliony lety na přelomu prvohor a druhohor (Permské vymírání). Za příčinu tohoto vymření je považována souhra několika situací, ale doposud nebylo stanoveno, jak po sobě následovaly. Vědci z projektu BASE-LiNE Earth nyní popsali, sled událostí, které k tomuto vymření vedly.

Vědci probudili mikroby ukryté pod mořským dnem 100 milionů let

Vědcům z Japonska a USA se podařilo úspěšně oživit malé bakterie, které byly víc než 100 milionů let zachycené v sedimentech pod dnem Pacifiku na východ od Austrálie. V těchto nehostinných podmínkách s vysokým tlakem, nedostatkem kyslíku a jen malým množstvím potravy nemá život příliš šanci na přežití. Zkoumané organismy se však měly při změně okolních podmínek rychle k životu.

První odhady množství vodíku vznikajícího pod oceánem ukazují na nečekanou velikost tamní biosféry

První odhady množství vodíku generovaného pod dnem oceánu ukazují, jak rozšířený by zde mohl být život. Výsledky nového výzkumu také naznačují, možnosti života mimo naši planetu.

Nová studie odhaduje pravděpodobnost vzniku jednoduchého života a civilizací ve vesmíru

Možnost existence života mimo Zemi lidstvo odjakživa fascinovala. Mimozemský život však není snadné na velkou vzdálenost najít, vědci se proto zabývají pravděpodobností jeho existence. V nově publikované studii se profesor David Kipping pokusil tuto pravděpodobnost odhadnout. Jeho výzkum ukazuje, že za vhodných podmínek by mohl život na planetách vznikat relativně snadno, horší už je to se životem inteligentním.