Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla objevena nová exoplaneta v neptunské poušti

Mezinárodní tým astronomů oznámil objev nové exoplanety NGTS-14Ab, která je asi o 30 % větší než planeta Neptun ve sluneční soustavě. Planeta byla objevena v rámci průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který pracuje s několika malými plně automatizovanými teleskopy v Čile. Exoplaneta se nachází v regionu označovaném jako neptunská poušť, což je oblast v blízkosti hvězd, kde se téměř nevyskytují planety velikostí podobné Neptunu.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler.

Exoplaneta NGTS-14Ab má poloměr 0,44 Jupiteru a 0,1 hmotnosti Jupiteru. Hustota 1 400 kg/m3 naznačuje, že planeta má atmosféru. Planeta obíhá svou hvězdu jednou za 3,53 dní ve vzdálenosti 0,04 AU.

Mateřská hvězda NGTS-14A je součástí dvojhvězdy ve vzdálenosti tisíc světelných let. Má poloměr 0,84 Slunce a 0,9 jeho hmotnosti.

Neptunská poušť

Neptunská poušť (Neptunian desert) je označení fenoménu, který popisuje neexistenci exoplanet velikosti Neptunu v blízkosti hvězd. Mezi tisícovkami objevených exoplanet se totiž téměř nenachází tělesa s periodou 2-4 dny, které by měly velikost kolem jedné desetiny planety Jupiter. Vědci předpokládají, že je to způsobeno bezprostřední blízkostí ke hvězdě, která svými větry odfoukne atmosféru planety, která nemá dostatečnou gravitaci nebo magnetické pole pro její udržení. Výsledkem je, že se v tomto regionu nacházejí o hodně větší exoplanety (horké jupitery) nebo menší skalnaté exoplanety (superzemě).