Na oběžné dráze Země byla objevena druhá trojánská planetka

Nedávno objevená planetka 2020 XL5 zřejmě patří mezi trojány Země. Zatím jsou známy pouhé dva objekty z této kategorie planetek, které s naší planetou sdílí oběžnou dráhu kolem Slunce. Oba trojány Země obíhají Lagrangeův bod L4 a obíhají tak Slunce o 60 stupňů před Zemí.

2020 XL5, oběžná dráha

Trojany

Trojany (nebo také trojány) jsou malé planetky, které obíhají Slunce společně s planetami v jejich lagrangeových libračních bodech L4 a L5. Nachází se tedy stejně daleko od Slunce jako planeta, obíhají jej však 60 ° před a za planetou, v místech, kde mají díky vzájemně působící gravitaci od planety a Slunce stabilní oběžnou dráhu.

Nejznámější jsou trojany planety Jupiter, kterých bylo v roce 2018 známo na 7 tisíc kusů, z nichž některé dosahují v průměru až 200 kilometrů. Podobné objekty byly objeveny také u planety Neptun, kde je zatím známo 22 trojanů a 7 u Marsu. V roce 2010 byla objevena trojánská planetka také u Země (2010 TK7), pozdější počítačové simulace nicméně ukázaly, že jde pouze o dočasného návštěvníka z pásu asteroidů.
Planetka 2020 XL5 byla objevena pomocí teleskopu  má napříč jen několik stovek metrů. Její pozice vůči Zemi nicméně není stabilní, při oběhu Slunce ještě obíhá librační bod L4. V průběhu roku se dokonce přibližně k oběžným drahám Venuše i Marsu.

Nacházení trojánů Země není zrovna snadné, při pozorování z naší planety se totiž na obloze nachází docela blízko Slunci. Zatím je známá pouze jedna další planetka z této kategorie a hře navíc pravděpodobné, že se v okolí lagrangeova bodu nachází pouze dočasně.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

Začátek mise DART byl odložen, přílet k planetce Didymos však zůstává stejný

21. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA posune datum startu vesmírné mise DART, která má za cíl narazit do měsíce blízké planetky Didymos a ověřit tak možnosti planetární obrany. Z původního termínu v létě tohoto roku se start posouvá do sekundárního startovacího okna mezi letošním listopadem a únorem roku 2022. Důvodem je získání dodatečného času na přípravu dvou klíčových instrumentů - kamery a solárních panelů.

Astronomové potvrdili oběžnou dráhu planetky Farfarout - jde o nejvzdálenější pozorovaný objekt ve sluneční soustavě

14. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Na okraji sluneční soustavy, za oběžnou drahou planety Neptun se nachází množství těles různých velikostí s různými oběžnými drahami. Slunce zde svítí už jen velmi slabě a teploty jsou zde velmi nízké - proto není snadné tyto objekty ze Země pozorovat. Astronomům vedeným Chadem Trujillem se nyní podařilo potvrdit oběžnou dráhu zatím nejvzdálenějšího pozorovaného objektu - planetky Farfarout.

V březnu se k Zemi přiblíží planetka Apophis - naposledy před těsným průletem v roce 2029

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

5. března se planetka Apophis na své oběžné dráze kolem Slunce přiblíží na 0,1 AU od naší planety. Půjde o bezpečné přiblížení, planetka bude víc než 40x dál od Země než Měsíc. Pro astronomy jde nicméně o poslední možnost zjistit o tomto tělese více informací, než se v roce 2029 přiblíží na 32 tisíc kilometrů. Ani za 8 let však srážka se Zemí nehrozí.

Vesmírná mise k planetce Psyche přechází do poslední fáze před startem, začíná sestavení sondy

5. 2. 2021

Rok a půl před startem mise k planetce Psyche schválila NASA vývoj jednotlivých částí budoucí sondy. Mise se tak posouvá do poslední fáze před startem, kdy dojde k sestavení sondy a jejímu důkladnému testování. Start mise je plánován na srpen 2022.

Sonda OSIRIS-REx by po odeslání vzorků z planetky Bennu na Zemi mohla letět k nebezpečné planetce Apophis

20. 1. 2021

Operátoři mise OSIRIS-REx zvažují, co bude tato vesmírná sonda dělat poté, co odevzdá úspěšně posbírané vzorky materiálu z planetky Bennu. K tomu by mělo dojít v roce 2023, kdy kolem naší planety proletí a vypustí malý kontejner k povrchu. Samotná sonda však zůstane ve vesmíru a bude moci navštívit nějaký další objekt. Tím by mohla být planetka Apophis, která v roce 2029 proletí v těsné blízkosti Země a je možné, že se v dalších letech naší planetě přiblíží ještě víc.

Vesmírná sonda Lucy dostala druhý ze tří vědeckých instrumentů

8. 1. 2021

Na konstrukci vyvíjené vesmírné sondy Lucy byl implementován přístroj LTES (Lucy Thermal Emission Spectrometer). Jeho úkolem bude měření infračerveného záření vycházejícího z planetek, které indikuje teplotu na jejich povrchu. Instalována už byla kamera s vysokým rozlišením LLORRI a během několika měsíců přibude ještě další kamera LRALPH.

Teleskop Subaru vyfotografoval druhý cíl japonské vesmírné sondy Hayabusa2

26. 12. 2020

10. prosince vyfotografoval teleskop Subaru na Havaji malou planetku 1998 KY26, která se stane cílem japonské vesmírné sondy Hayabusa2. Tato sonda přivezla nedávno na Zemi vzorky hornin z jiné planetky Ryugu, které nyní vědci zkoumají. Nově získaná data o oběžné dráze planetky 1998 KY26 budou využita k přesnějšímu naplánování trajektorie sondy.