V obyvatelné zóně sousední hvězdy Alfa Centauri A by se mohla nacházet exoplaneta

Analýza pozorování v infračerveném spektru odhalila u sousední hvězdy slabý signál, který by mohl znamenat existenci exoplanety. Zatím se nicméně jedná pouze o kandidátský objekt, který bude muset být ještě potvrzen. Potenciální planeta se nachází v obyvatelné zóně hvězdy Alfa Centauri A podobné Slunci, kde jsou vhodné podmínky pro existenci kapalné vody na povrchu.

Alfa Centauri A, možná exoplaneta

Alfa Centauri A, možná exoplaneta Na levé straně je infračervený snímek systému Alfa Centauri s hvězdami A a B pořízený pomocí koronagrafu, který zakrývá samotnou hvězdu, aby bylo možné zkoumat její bezprostřední okolí. Čísly 1-3 jsou označeny systematické artefakty. Na pravé straně je výřez okolí hvězdy A, přerušovanou čárou je naznačena obyvatelná zóna hvězdy a označením C1 je indikována možná exoplaneta.

Exoplaneta Alfa Centauri Aa

Planeta velikosti Neptunu by mohla obíhat Alfa Centauri A ve vzdálenosti 1-2 AU, tedy v podobné vzdálenosti jako Země, nebo Mars od Slunce. Kandidátský objekt byl objeven pomocí teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile. Podle vědců však není jisté, zda se jedná skutečně o planetu. Podobný signál by totiž mohl způsobit také oblak prachu, nebo jen umělý artefakt na snímku. Objev nového kandidáta na exoplanetu je výsledkem programu NEAR (Near Earths in the Alpha Cen Region) vedeným Evropskou jižní observatoří (ESO), jejímž členem je také Česká republika. V rámci tohoto programu hledají astronomové pomocí teleskopu VLT planety podobné Zemi u hvězd Alfa Centauri A a Alfa Centauri B.

Další exoplanety v systému Alfa Centauri

U sousední trojhvězdy hvězdy Alfa Centauri už byla objevena nejméně jedna exoplaneta - obíhá nejmenší hvězdu v systému, Proxima Centauri. Planeta Proxima c se sice také nachází v obyvatelné zóně hvězdy, ta však patří do kategorie červených trpaslíků. Tyto hvězdy jsou relativně chladné a jejich obyvatelná zóna je tedy příliš blízko, planety v jejich okolí tak mohou přijímat velké množství radiace. U Proxima Centauri byl detekován ještě jeden kandidát na exoplanetu, nachází se nicméně poměrně daleko od hvězdy a půjde zřejmě o velmi chladné místo.

Informace o hvězdě Alpha Centauri