Astronomové zjistili u blízké exoplanety hmotnost i velikost, mohla by být vhodným kandidátem pro detailní pozorování atmosféry

Vědcům z programu CARMENES se podařilo objevit novou exoplanetu u blízké hvězdy Gliese 486. Na rozdíl od ostatních exoplanet dokáží astronomové pozorovat Gliese 486b dvěma různými metodami a díky tomu určit nejen její velikost, ale také hmotnost a hustotu. Unikátní pozice planety i hvězdy zřejmě umožní pozorování její atmosféry.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Program CARMENES (Calar Alto high- Resolution search for M dwarfs with Exoearths with Near-infrared and optical échelle Spectrographs) je konsorcium mezi německými a španělskými astronomy, které zkoumá exoplanety u červených trpaslíků.

Většina známých exoplanet byla objevena prostřednictvím tranzitní metody (kterou lze zjistit velikost planety) a metody radiální rychlosti (ze které lze určit hmotnost planety). Ve výjimečných případech lze na stejnou exoplanetu použít obě metody a získat tak informace o její hmotnosti i velikosti. V takové situaci mohou vědci určit také její vnitřní strukturu a další charakteristiky.

Nově objevená exoplaneta Gliese 486b je třetí nejbližší známou exoplanetou, která přechází před svou hvězdou a blokuje tak část jejího svitu (tranzit). Je téměř třikrát těžší než Země a o asi 30 % větší. Svou hvězdu obíhá velmi blízko (0,017 AU) a panují na ní tedy velmi vysoké teploty. Navzdory této blízkosti si ale planeta zřejmě udržela alespoň část své atmosféry i když asi nebude příliš hustá.

Se zkoumáním atmosfér vzdálených exoplanet výrazně pomohou teleskopy nové generace. Patří mezi ně vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST), který NASA plánuje poslat do vesmíru už letos nebo třeba Extremely Large Telescope (ELT), který už roste v horách v Čile.

Informace o hvězdě Gliese 486