Hvězdy < LIVING fUTURE

U zdroje intenzivního rentgenového záření v galaxii NGC 4559 pozorovali astronomové nezvyklou aktivitu

Astronomům se podařilo identifikovat nezvyklé období větší aktivity u vysoce-světelného rentgenového zdroje v galaxii NGC 4559. Jedná se o první případ detekce podobného chování u tohoto vysoce energetického zdroje záření. Nový výzkum by mohl vědcům prozradit více o původu tohoto záření, které je dodnes zahaleno tajemstvím.

Vysoce-světelné rentgenové zdroje (ultraluminous X-ray source, ULX) jsou zdroje intenzivního rentgenového záření na hvězdné obloze. Jejich intenzita předčí jakékoliv jiné známé stelární původce rentgenového záření, vědci však dodnes neví, co je způsobuje.

I proto se vědecký tým vedený Fabiem Pintorem zaměřil na podrobný průzkum zdroje X7 v galaxii NGC 4559. Do svého výzkumu vědci zahrnuli všechna dostupná pozorování tohoto objektu z rentgenových observatoří XMM-Newton, NuSTAR, Chandra a Swift.

První dlouhodobá pozorování tohoto zdroje odhalila, že intenzita jeho záření může narůst až 6x. Tyto změny v zářivosti mohou zároveň nastat v řádu pouhých jednotek hodin. V dlouhodobých pozorováních vědci také objevili období zvýšené aktivity, které se objevuje kvaziperiodicky.

Podle nově publikované studie je zdrojem rentgenového záření NGC 4559 X7 kompaktní objekt (černá díra, nebo neutronová hvězda) s akrečním diskem. Materiál z akrečního disku rotuje velkou rychlostí kolem centrálního objektu a zahřívá se na extrémně vysoké teploty, čímž dochází k emisi rentgenové radiace.