Sopečná činnost před 2,5 miliardami let pomohla bakteriím poprvé okysličit atmosféru Země

První velké množství kyslíku se v zemské atmosféře objevilo před 2,4 miliardami let, pravděpodobně jako produkt fotosyntézy kyanobakterií. První stopy kyslíku se ale na naší planetě objevily v menším množství o asi 100 milionů let dříve. Podle nové studie vedené Janou Meixnerovou z University of Washington mohly být příčinou tohoto prvního kyslíku v atmosféře sopečné erupce.

Země

Země Fotografie Země pořízená družicí Suomi NPP (je pojmenovaná podle amerického vědce Vernera E. Suomiho), která slouží k pozorování Země. Snímek byl pořízen přístrojem VIIRS (Visible/Infrared Imager Radiometer Suite), který je jedním z několika zařízení na palubě vesmírné sondy, jejímž úkolem je z polární oběžné dráhy detailně zkoumat atmosféru země, její klima a pomáhat ve zpřesnění předpovědi počasí.

Země zpočátku neměla v atmosféře žádný kyslík. To se změnilo před 2,4 miliardami let, kdy živé organismy začaly ve velkém produkovat kyslík pomocí fotosyntézy. Analýza některých hornin ale ukazuje, že kyslík se dočasně objevil v atmosféře o 50 - 100 milionů let dříve.

Podle nové studie se těsně před prvním kyslíkem v sedimentech objevují také stopy rtuti, která se do atmosféry dostává společně s dalšími látkami při sopečných erupcích. Tyto látky se postupně rozkládaly a uvolnily do řek a moří fosfor, který napomohl v rozvoji živých organismů. Jejich rostoucí množství potom vedlo ke zvýšené produkci kyslíku.

Podle Meixnerové, která se ve své kariéře soustředí na astrobiologii, by podobné procesy mohly fungovat také na exoplanetách obíhajících vzdálené hvězdy. Sopečná činnost a další geologické procesy mohou život ovlivňovat různými způsoby a při hledání života na vzdálených planetách je třeba s tím počítat.