Nově objevený blízký hnědý trpaslík patří mezi nejstarší v galaxii

Ve vzdálenosti 50 světelných let se amatérskému astronomovi Danu Caseldenovi podařilo objevit zatím neznámého hnědého trpaslíka WISEA J153429.75-104303.3. Vědce překvapilo, že tento relativně blízký objekt tak dlouho odolával detekci. Příčinou je nezvyklé záření, které z něj vychází. V některých vlnových délkách je velmi slabé, v jiných naopak výrazné.

Hnědý trpaslík

Hnědý trpaslík je objekt příliš masivní na planetu a zároveň málo hmotný na hvězdu. Dosahuje zpravidla hmotnosti mezi 13 a 80 hmotnostmi planety Jupiter. Na rozdíl od hvězd v nich neprobíhá termojaderná reakce, ve které dochází ke slučování atomů vodíku a dalších prvků. Je nicméně možné, že u některých masivnějších hnědých trpaslíků může docházet k fúzi deuteria.

Hnědý trpaslík WISEA J153429.75-104303.3 se svým záření liší od ostatních podobných objektů. Podle nově publikované studie v magazínu Astrophysical Journal Letters by to mohlo být způsobeno jeho nezvyklým stářím. Vědci odhadují, že by mohl mít 10-13 miliard let, tedy 2x více než je odhadované stáří ostatních hnědých trpaslíků.

Objekt byl objeven v datech z teleskopu WISE. Při následné analýze si vědci pomohli také daty z teleskopů Spitzer, Hubble a W. M. Keck a zjistili, že se pohybuje velkou rychlostí. Spektroskopická analýza dál ukázala, že v jeho složení zřejmě chybí těžší prvky, což by indikovalo vysoké stáří.

Zatím se jedná o jediný podobný objekt, který se podařilo pozorovat. Ačkoli vědci jejich existenci předpokládali, překvapil je nález v takové blízkosti sluneční soustavy. Je tedy možné, že takto starých hnědých trpaslíků je v Mléčné dráze velké množství, jen není snadné je kvůli jejich slabému záření najít.