Mars < LIVING fUTURE

Sonda InSight zkoumala otřesy Marsu při přistání Perseverance, nová data pomáhají odhadnout hustotu planety

Když rover Perseverance začátkem roku prolétal atmosférou Marsu, odhodil dva balanční bloky, každý o váze 77 kilogramů. Sonda InSight vzdálená 3 450 kilometrů bedlivě naslouchala nitru planety svým seismometrem. Vědci totiž chtěli zjistit, zda otřesy vyvolané dopadem těchto bloků vyvolají detekovatelné otřesy. Nevyvolaly. I to ale o nitru Marsu prozrazuje nové informace.

MiseStartStatus
missions icon InSight 5. 5. 2018 Probíhá
missions icon Perseverance 30. 7. 2020 Probíhá
InSight

InSight Nepohyblivá robotická sonda NASA, která má za úkol studovat jádro planety Mars.

Stacionární sonda InSight dlouhodobě pozoruje sebemenší otřesy Marsu, podle kterých pak vědci odhadují jeho vnitřní strukturu. Fakt, že v datech nenašly známky dopadu těžkých bloků odhozených přistávajícím roverem, podle vědců znamená, že vyvolané otřesy byly utlumeny.

Podle studie publikované v magazínu Nature lze předpokládat, že konverze kinetické energie v seismickou na Marsu není efektivnější než nejefektivnější konverze na Zemi.

InSight

Průběh mise InSight

• 5. května 2018: start ze Země (raketa Atlas V):
  • 26. listopadu 2018: přistání na Marsu
  • místo přistání: Elysium Planitia (rovníková oblast)
  • plánovaná délka mise: 2 roky (pozemské) na Marsu
  • 19. prosince 2018: umístění seismometru SEIS na povrch planety
  • 28. února 2019: vypuštění malé sondy HP3, která se zavrtala pod povrch
  • 7. března 2019: zaseknutí sondy HP3 a konec jejích operací
  • 6. dubna 2019: první detekovaný otřes z nitra planety

Vybavení sondy InSight

• váha sondy při přistání: 358 kg
  • rozměry: 6,1 × 2,0 × 1,4 m
HP3 InSight měří seismickou aktivitu a teplotu Marsu pomocí malé podpovrchové sondy HP3, která se měla zavrtat až 5 metrů hluboko. Bohužel, krátce po vypuštění se sonda HP3 zasekla a zůstává zaseknutá. Sondu pro misi dodala Německá vesmírná agentura DLR a půjde o první takto hluboký vrt mimo Zemi. SEIS Instrument SEIS (Seismic Experiment for Interior Structure) měří aktivitu v nitru planety. Kromě zemětřesení (marsotřesení) zkoumá, jaký vliv mají dopady meteoritů na vnitřek planety. Instrument pro misi dodala francouzská vesmírná agentura CNES. TWINS Dále je sonda vybavena meteorologickou stanicí na pozorování větru a teplot v místě přistání, kterou vyvinula Španělská agentura Centro de Astrobiología. RISE Přístroj RISE (Rotation and Interior Structure Experiment) je navržený pro přesné měření rotace planety pomocí radiových signálů. Pomocí zjištěných informací budou vědci moci přesněji určit velikost jádra planety a její strukturu. Mimo výše zmíněné vědecké přístroje je sonda InSight vybavena ještě solárními panely a robotickým ramenem o délce 2,4 metrů. Na rameni i na palubě sondy jsou umístěny barevné kamery. Design samotné sondy vychází z dřívější mise Phoenix, která na Marsu operovala v roce 2008.