Nové snímky saturnova měsíce Rhea naznačují možnou tektonickou aktivitu pod povrchem

Díky snímkům vesmírné sondy Cassini, která od roku 2004 naviguje napříč systémem saturnových měsíců, mají nyní vědci možnost rozpoznávat nové geologické útvary na povrchu měsíce Rhea. Ze snímků misí Voyager vědci poprvé viděli zblízka povrch saturnova druhého největšího měsíce a objevili na něm jemné čáry, které tehdy připisovali kryovulkanismu. Podle tehdejších teorií docházelo k vyvržení materiálu na povrch sopečnou činností, nízké rozlišení obrázků ale nedovolovalo podrobnější analýzu.

Rhea

Rhea Kompozice několika pohledů zobrazující barevné rozdíly povrchu druhého největšího měsíce Saturnu. Tento obrázek byl zachycen sondou Cassini v březnu 2010. Před Vánoci stejného roku potom NASA vydala kompozici několika obrázků pořízených různými způsoby: ultrafialová, zelená a infračervená. Na výsledku jsou vidět zvýrazněné rozdíly mezi barvami jednotlivých oblastí povrchu měsíce Rhea.

Snímky hemisféry Rhea odvrácené od Saturnu pořízené sondou Cassini ukázaly čáry ve výrazně detailních obrázcích, které už dovolují podrobnější rozbor geologie měsíce. Na snímcích je vidět, že čáry tvoří světlejší led, který se vyskytuje podél útesů protínajících povrch Rhea. Sonda Cassini pořídila v listopadu 2009 několik snímků zhruba hodinu po sobě, což umožnilo vědcům vytvořit 3D obraz povrchu měsíce a zkoumat další prvky, které se na Rhea vyskytují.

Čáry jsou někdy lineární, jindy sinusoidní, některé se protínají v pravém úhlu. Útesy, podél kterých je vidět čerstvý materiál naznačují existenci tektonických procesů spíše než kryovulkanismu. 3D snímky ukazují mimo jiné na vyzdvižené bloky povrchového ledu, které protínají oblasti poseté krátery, které jsou považovány za starý povrch nepřeměněný po miliony let geologickými procesy.

Rhea v sobě zřejmě ještě skrývá mnohá tajemství. Některé obrázky naznačují existenci tektonických procesů podobných těm na Zemi jen za přítomnosti zcela jiných materiálů. Více světla by do geologie saturnova měsíce Rhea měla vnést sonda Cassini 11. ledna 2011, kdy přeletí ve vzdálenosti 76 kilometrů nad povrchem měsíce a poskytne vědcům doposud nejblíže pořízené snímky, které dovolí zkomuat objekty na povrchu ve velikosti pouhých několika metrů.

Saturn

Z měsíce Enceladus uniká metan, mohl by vznikat v živých organismech

Data z vesmírné sondy Cassini naznačují existenci podpovrchového oceánu na Měsíci Enceladus u planety Saturn. Orbitální sonda také prozkoumala gejzíry na jižním pólu tohoto malého ledového měsíce a našla v nich vodu, dusík a také stopy uhlovodíků jako je metan. Nová statistická analýza ukazuje, že geologické procesy samotné nestačí na vysvětlení detekovaného množství metanu a je třeba hledat jiné vysvětlení, jedním z nich je produkce metanu živými organismy.

Jádro Saturnu by k překvapení vědců mohlo zabírat víc než polovinu planety

Jeden ze Saturnových prstenců vědcům prozradil vlastnosti jádra planety ukrytého pod hustou atmosférou. Nový výzkum ukazuje, že se nejedná o malé skalnaté jádro s ledem, jak se původně předpokládalo. Namísto toho to vypadá, že jádro Saturnu je doslova obří a bohatě prostoupené vodíkem a heliem.

V oceánu pod povrchem Enceladu by mohly být mořské proudy

Počítačové situace naznačují, že by pod povrchem měsíce Enceladus u planety Saturn mohly existovat oceánské proudy. Podle vědců by byly poháněny rozdílnou salinitou v různých regionech. Podpovrchový oceán se tak částečně podobá těm na Zemi.

Při misi Dragonfly by k Titanu mohla letět také sonda, která si na měsíci Saturnu sama vyrobí palivo pro cestu zpět

Detailní průzkum největšího měsíce planety Saturn Titanu je v hledáčku vědců už dlouho. Je to dáno jeho unikátností ve sluneční soustavě, měsíc má totiž hustou atmosféru a jezera na povrchu tvořená metanem a dalšími sloučeninami. Nejvíce informací o Titanu máme z mise Cassini, která jej zkoumala z oběžné dráhy, a malého modulu Huygens, který přistál na jeho povrchu. NASA nyní plánuje novou misi Dragonfly, která na Titan vyšle létající sondu. Nově se také uvažuje o tom, že by součástí této mise byla i sonda návratová, která by si na Titanu sama vyrobila palivo potřebné pro cestu zpět k Zemi.

Na Saturnově ledovém měsíci Rhea byl detekován hydrazin využívaný jako palivo v raketách

Studie v magazínu Science Advances prezentuje analýzu dalekého ultrafialového spektra u světla odraženého od povrchu měsíce Rhea. Výsledky získané při misi Cassini lze vysvětlit přítomností molekul chloru a metanu nebo hydrazinu. Nová studie se věnovala i případnému vzniku těchto sloučenin v prostředí měsíce Rhea a podle vědců se na jeho povrchu nachází monohydrát hydrazinu.

Naklonění osy Saturnu je způsobeno jeho měsíci a také gravitací planety Neptun

Gravitační vliv měsíců planety Saturn stojí za postupně se měnícím sklonem rotační osy tohoto plynného obra. V minulosti za tímto sklonem stál také vliv gravitace planety Neptun, dnes převládá vliv největšího měsíce planety Titanu. S jeho postupným vzdalováním od Saturnu se bude sklon osy planety nadále zvětšovat.

Interakce s dusíkem v atmosféře Titanu by mohla v jeho jezerech vytvářet vrstvy s různou hustotou

Na povrchu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, se nachází jezera, která jsou složena z metanu, etanu a dusíku. Vědci nyní zjistili, že by v těchto jezerech mohly vznikat vrstvy různě hustých tekutin nad sebou. Na rozdíl od Země, kde se voda vrství podle teploty, však tento proces na Titanu vyvolávají chemické reakce s hustou atmosférou.