Společná americká a evropská mise k měsícům Jupiteru dostala zelenou

Mise dostala jméno Europa Jupiter System Mission (EJSM) a půjde o společný počin dvou agentur, každá z nich vyšle jednu orbitální sondu, NASA k Europě a ESA k dalšímu měsíci Jupiteru, Ganymede. Obě sondy nicméně budou mít dostatek možností prozkoumat i další galilejské měsíce Jupiteru, Io a Calisto. Mise by měla proběhnout kolem roku 2020, další detaily by měly být upřesněny v roce 2013. Nicméně ESJM byla označena jako prioritní, takže doufejme, že na ni do té doby nikdo nezapomene.

mise ESJM

mise ESJM vize grafika, na které jsou zobrazeny vesmírné sondy JEO a JGO, planeta Jupiter a galilejské měsíce Io, Europa, Calisto a Ganymede. ESJM je plánovaná na rok 2020.

Obě dvě vesmírné sondy, Jupiter Europa Orbiter (JEO) a Jupiter Ganymede Orbiter (JGO), budou na sobě zcela nezávislé, odděleně k největší planetě Sluneční soustavy přiletí a každá se bude zaměřovat na jiné dva měsíce planety. Jejich činnost ale bude vzájemně koordinována s cílem prozkoumat také samotnou planetu a její slabé prstence.

Další zprávy z kategorie Jupiter

19. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Solární panely pro vesmírnou sondu JUICE jsou připraveny, mise k Jupiteru by měla začít v roce 2022Všech deset solárních panelů pro evropskou sondu JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) dorazilo do Nizozemí, kde budou připevněny na samotnou sondu. Každý z panelů má 2,5 x 3,5 metrů a dohromady budou mít plochu 87,5 metrů čtverečních. Velké solární panely jsou u planety Jupiter klíčové, protože Slunce zde nezáří tolik jako u Země. Sonda JUICE bude mít solární panely uspořádané do dvou velkých plus po svých stranách.

15. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Tým vědců pracujících se sondou Juno plánuje detailní pozorování Europy a dalších měsíců planety JupiterVesmírná sonda Juno se za své více než 4 roky vědeckých operací soustředila téměř výhradně na planetu Jupiter. To by se mohlo změnit s její případnou prodlouženou misí. Kontinuálně se měnící oběžná dráha by mohla sondu v příštích letech zavést do těsné blízkosti měsíců planety, které jsou dlouhodobě ve středu zájmu vědců.

16. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Měsíce planety Jupiter se zahřívají a kromě samotné planety za to může také jejich vzájemná interakceMěsíce planety Jupiter jsou teplejší, než odpovídá jejich vzdálenosti od Slunce. Tento efekt byl doposud připisován masivní planetě, jejíž gravitace na měsíce působí. Podle nové studie však svůj podíl na zahřívání mají i měsíce samotné. Platí to zejména pro měsíce Io, Europa, Ganymede a Kalisto, které jsou ze 79 známých měsíců Jupitera největší.

Mělké blesky v atmosféře Jupiteru naznačují přítomnost čpavku

12. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mělké blesky v atmosféře Jupiteru naznačují přítomnost čpavkuNová data z mise orbitální sondy Juno naznačují, že se v atmosféře největší planety sluneční soustavy vyskytují mělké blesky. Ty vznikají v prostředí bohatém na vodu a čpavek zároveň a dávají vzniknout kroupám ze čpavku, které padají hluboko do nitra planety.

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy na Zemi i ve vesmíru spojily síly se vzdálenou sondou Juno, aby prozkoumaly atmosféru JupiteraAstronomové propojili síly Teleskopu Gemini na Havaji, Hubblova vesmírného teleskopu a orbitální sondy Juno, aby mohli nakouknout hlouběji do atmosféry planety Jupiter. Vesmírná sonda Juno na oběžné dráze Jupiteru pozoruje jeho atmosféru v rádiovém spektru, teleskopy od Země potom pomáhají odhalit, jak tlusté a hluboké jednotlivé vrstvy atmosféry planety Jupiter jsou díky pozorování v infračerveném, viditelném a ultrafialovém spektru.

19. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Velká rudá skvrna na Jupiteru má konzistentní hloubku, i když se její povrch zmenšujeTým vědců z Aix-Marseille Université přišel na to, že velká červená bouře v atmosféře planety Jupiter má relativně stabilní tloušťku (hloubku), navzdory proměnlivému tvaru i velikosti jejího povrchu. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Physics.