do not follow here
Měsíc < LIVING fUTURE

Vesmírná sonda objevila jeskyni pod povrchem Měsíce

Vědcům z indické vesmírné agentury, ISRO, se analýzou dat z jejich vesmírné sondy Chandrayaan-1 podařilo nalézt uzavřený podzemní prostor o délce 1,7 kilometrů a šířce 120 metrů. Taková jeskyně by mohla být základem relativně velké měsíční kolonie, které by poskytovala ochranu před velkými teplotními výkyvy na povrchu Měsíce, před dopady meteoritů nebo smrtelného slunečního záření.

Jeskyně se nachází poblíž měsíčního rovníku v oblasti Oceanus Procellarum (česky Oceán Bouří se nachází východní části hemisféry Měsíce směřující k Zemi) a pravděpodobně vznikla jako lávový tunel v době blízko po jeho vzniku, kdy byla geologická aktivita na Měsíci běžným jevem. Díky stínění před slunečním záření je uvnitř stabilní teplota kolem -20 °C na rozdíl od -180 až +130 °C na povrchu. Již v roce 2009 ohlásila japonská vesmírná agentura JAXA objev lávového tunelu na Měsíci, jeho rozměry ale činily pouhých 65 x 88 metrů.

Tento objev by mohl výrazně zjednodušit konstrukci lunární kolonie. Díky ochraně proti radiaci, mikrometeoritům a stabilní teplotě lze upustit od drahých štítů a ochranných prvků kolonie a postavit ji mnohem jednodušeji a levněji. Je však stále třeba mít na paměti ne až tak příjemných -20 °C, a zřejmě nulovou atmosféru a velmi nízký tlak, procházka bez vesmírného obleku tedy nepřichází v úvahu. Rozhodně si ale lze představit vybudování měsíčního města s počtem ve stovkách, možná tisících obyvatel.

Oceanus Procellarum na mapě Google Moon