Vesmírný teleskop Spitzer detekoval zelené krystaly olivínu v blízkosti protohvězdy

S pomocí Spitzerova vesmírného teleskopu se astronomům poprvé podařilo detekovat silikátové krystaly minerálu známého jako Olivín v blízkosti formující se protohvězdy. K jejich překvapení se krystaly nachází v místech s velmi nízkými teplotami kolem -170 °C, k jejich vzniku je ale třeba teplot kolem 700 °C. Možným vysvětlením je, že krystaly Olivínu byly zachyceny proudem plynů vycházejícího z rodící se hvězdy kolmo k rovině jejího akrečního disku, který je transportoval dál od hvězdy.

Minerál olivín v souhvězdí Orion

Minerál olivín v souhvězdí Orion oblast, kde dochází k formování nových hvězd, nachází se v souhvězdí Orion.

Nedaleko hvězdy HOPS-68, která se nachází zhruba uprostřed v oblasti zeleně zářících plynů a mezihvězdného prachu, objevili astronomové krystaly minerálu olivín. Jejich pozice naznačuje, že byly do těchto míst přeneseny z blízkosti hvězdy, kde za vysokých teplot vznikly. Olivín byl nalezen také ve sluneční soustavě, mezi materiálem, který tvoří například komety.

Olivín se vyskytuje také na Zemi, kde vzniká krystalizací z magmatu, hojně se vyskytuje také v České republice nebo na Slovensku. Ve vesmíru byl Olivín detekován při analýze složení komet, minerál zachytily sondy NASA Deep Impact a Stardust, jejichž úkolem bylo zkoumat komety ve sluneční soustavě. Astronomové jej teď s pomocí Spitzerova vesmírného teleskopu detekovali v blízkosti hvězdy HOPS-68, která se nachází v souhvězdí Orion.

Podle studie, která vyšla v aktuálním čísle vědeckého magazínu Astrophysical Journal, tyto nálezy přináší možné vysvětlení formování komet. Ty vznikají daleko od hvězdy v oblastech s nízkými teplotami, jejich součástí je však Olivín, který vzniká při vysokých teplotách. "Podle naší teorie se krystaly zformovaly v blízkosti protohvězdy, odkud byly následně proudy plynů přeneseny do okolních oblaků kolem hvězdy, potom se jako třpytící déšť snáší zpátky do roviny akrečního disku, kde se formují planety." říká Tom Megeath, vedoucí týmu, který studii publikoval.