Čínská vesmírná sonda Change-2 poslala na Zemi první data z Lagrangeova bodu 2

Change-2 byla původně lunární sonda, jejímž primárním cílem bylo obíhat kolem Měsíce a snímat jeho povrch, čínští operátoři ji ale v červnu vyslali do lagrangeova (liberačního) bodu L2, kde se vzájemně vyrovnávají gravitační síly Země a Slunce. Unikátní vlastnosti lagrangeových bodů umožňují vesmírným sondám zůstat na stejné pozici vůči oběma objektům. NASA a ESA toho využívají při některých svých vesmírných misích, zejména při těch, jejichž cílem je pozorování vesmíru (například observatoře Planck a Herschel, nebo plánovaný teleskop JWST).

Lagrangeův bod 2

Lagrangeův bod 2 Lagrangeův librační bod L2 systému Země-Slunce je místo vzdálené asi 1,5 milionu kilometrů od Země, kde vzájemné interakce gravitačních sil obou těles umožňují udržet vesmírnou sondu pouze s minimální spotřebou pohonných látek.

Liberační bod L2 je vzdálený asi 1,5 milionů kilometrů od Země směrem od Slunce. Vesmírná sonda Change-2 k němu dorazila po 77 dnech cesty minulý čtvrtek a měla by jej obíhat po dobu jednoho roku. Čína se tak stala teprve třetí zemí (po NASA a ESA), které se podařilo poslat na oběžnou dráhu L2 vesmírnou sondu. Change-2 bude s pomocích vědeckých přístrojů na své palubě zkoumat sluneční větry a proudy vysokoenergetických částic.

Lagrangeovy librační body

Sonda z čínské mise Change 5 dorazila do Lagrangeova bodu v rámci své prodloužené mise

Vesmírná sonda, která koncem loňského roku dopravila vzorky hornin z Měsíce na oběžnou dráhu Země, dorazila k Lagrangeovu bodu L1 systému Země-Slunce. Na své prodloužené misi zamířila sonda z okolí Země směrem ke Slunci do místa, kde se gravitace naší planety a hvězdy vzájemně vyrovnává. Bude zde provádět různé manévry a pozorovat Slunce. Čínská vesmírná agentura zvažuje další cíl pro tuto sondu.

Na oběžné dráze Země byla objevena druhá trojánská planetka

Nedávno objevená planetka 2020 XL5 zřejmě patří mezi trojány Země. Zatím jsou známy pouhé dva objekty z této kategorie planetek, které s naší planetou sdílí oběžnou dráhu kolem Slunce. Oba trojány Země obíhají Lagrangeův bod L4 a obíhají tak Slunce o 60 stupňů před Zemí.

Čínská sonda Chang´e 5 se vydává na prodlouženou misi do Lagrangeova bodu L1

Čínská orbitální sonda Chang´e 5 přechází po splnění své primární mise do mise sekundární. Aktuálně míří k Lagrangeovu bodu L1 systému Slunce-Země, kde bude provádět vědecká pozorování a operační testy. Sonda by mohla následně přejít ještě do třetí mise, jejímž předmětem by mohl být průlet kolem planetky, nebo návštěva dalších Lagrangeových bodů v okolí Země.

Nad odvrácenou stranou Měsíce je nyní v provozu čínsko-nizozemský orbitální radioteleskop

Po splnění hlavních vědeckých úkolů čínské lunární mise Chang'e 4 se působení přenosové družice Queqiao dostává do další fáze: pozorování vesmíru v rádiových vlnách. Družice v první fázi přenášela signál z povrchu Měsíce na Zemi, nyní bude jejím úkolem také zachycení signálů z hlubokého vesmíru. V prostoru za Měsícem je k tomu vhodné prostředí, protože je odstíněn od signálů pocházejících ze Země.

Vědci potvrdili existenci dvou prachových oblaků v blízkosti Země, jsou stejně daleko jako Měsíc

Týmu maďarských vědců se podařilo potvrdit existenci dvou prachových oblaků v blízkosti Země. Nachází se v Lagrangeových bodech L4 a L5 systému Země-Měsíc, ve vzdálenosti zhruba 400 tisíc kilometrů. Tyto oblaky byly poprvé pozorovány už v roce 1961 polským astronomem Kazimierzem Kordylewskim, ale jejich extrémní průhlednost vedla k mnoha rozporuplným názorům ve vědecké komunitě. Nová vědecká studie vyšla v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a potvrzuje existenci těchto oblaků v místech, kde byly před více než 50 lety poprvé pozorovány.

Čína vypustí v příštím týdnu družici nad odvrácenou stranu Měsíce

Čína plánuje vyslat 21. května do vesmíru orbitální sondu Queqiao, která bude sloužit jako komunikační satelit pro nadcházející lunární misi Change 4 jejímž cílem je přistát na odvrácené straně Měsíce. Družice Change 4 bude obíhat lagrangeův librační bod L2 (systému Země-Měsíc), ze kterého bude mít pohled jak na odvrácenou stranu Měsíce, tak na povrch Země a bude moci přenášet komunikaci z roveru na středisko operací v Číně.

NASA chce postavit vesmírnou stanici za oběžnou drahou Měsíce, ale možná také ne

Na internetu i v dalších médiích se objevily zprávy o plánech NASA na vybudování vesmírné stanice Gateway v Lagrangeově bodu 2 systému Země - Měsíc. Šlo by o základnu, ze které by probíhal průzkum odvrácené strany Měsíce, přilehlých planetek a v neposlední řadě také startovací místo pro první pilotovanou misi na Mars. Jde o téma, kterého se média s radostí chytla, je však třeba tyto naděje krásné budoucnosti ve vesmíru trošku přibrzdit, a to z prostého důvodu - nejsou peníze.