Trpasličí planeta Eris v Kuiperově pásu je zřejmě stejně velká jako explaneta Pluto

Díky novým měřením se astronomům z organizace ESO podařilo zpřesnit velikost trpasličí planety Eris, která je třikrát vzdálenější od Slunce než Pluto. Původní odhady přisuzovaly Eris velikost o 25 procent větší než Pluto, někde kolem tří tisíc kilometrů v průměru, nová měření ale naznačují, že obě tělesa si jsou velikostí zřejmě velmi podobná. Další zpřesnění měření chtějí astronomové provést znovu v roce 2013, kdy znovu nastane podobné zatmění vzdálené hvězdy trpasličí planetou Eris.

Eris a Dysnomia

Eris a Dysnomia Snímek největší trpasličí planety sluneční soustavy Eris a jejího jediného známého měsíce Dysnomia pořízený Hubblovým vesmírným teleskopem.

Kvůli pozici hluboko v Kuiperově pásu za planetou Neptun je složité přesně určit velikost objektu jako je Eris, tentokrát k tomu ale astronomům pomohla slabá hvězda, která procházela za trpasličí planetou, úkaz známý jako okultace nebo zákryt. Díky přerušení paprsku světla z hvězdy, když byla skrytá za Eris mohli astronomové přesně změřit její poloměr. Určili jej s přesností na 12 kilometrů na 2326 kilometrů v průměru.

U bližšího Pluta je paradoxně velikost známá s výrazně větší chybou (2300-2400 kilometrů v průměru), je to dáno tím, že jeho atmosféra nedovoluje na takovou vzdálenost přesně určit, kde atmosféra končí a začíná povrch Pluta. Pozorování při okultaci u Eris existenci atmosféry neprokázala.

Astronomové Evropské jižní observatoře (ESO) ke svým pozorováním využili tři teleskopy, San Perdo a La Silla v Chile a El Leoncito v Argentině.

ESOcast 38: Daleká Eris je dvojčetem Pluta

Další zprávy z kategorie Trpasličí planety

Nová pozorování ukazují, že čtvrté největší těleso pásu asteroidů Hygeia má kulatý tvar

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Hygeia obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Jde o čtvrtý největší objekt v této oblasti s průměrem zhruba 430 kilometrů. Ještě donedávna vědci předpokládali, že má oválný tvar s osami 350 a 500 kilometrů v průměru, nová pozorování teleskopem VLT s instrumentem SPHERE však ukazují, že tvar planetky je kulatý. Hygeia by se tak mohla stát zatím nejmenší trpasličí planetou ve sluneční soustavě.

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?

28. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18 (s neoficiální přezdívkou FarOut), která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planety

9. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Trpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)

20. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Planetka 2015 BP519 má extrémní orbitu, mohla by být ovlivněna doposud neznámou planetou

17. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

V roce 2014 astronomové poprvé pozorovali vzdálenou planetku 2015 BP519, která se nachází za oběžnou dráhou planety Neptun, v Kuiperově pásu. Podle jejich nových zjištění má velmi eliptickou oběžnou dráhu, která má navíc výrazný sklon dráhy vůči rovině ekliptiky. Takto extrémní orbita by mohla být dána gravitačním vlivem masivního tělesa v Kuiperově pásu, což by podporovalo teorii o existenci deváté planety sluneční soustavy, přímé důkazy však stále neexistují.

Trpasličí planeta Haumea má prstenec a je ještě větší než se odhadovalo

15. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Haumea je těleso, které obíhá Slunce ve vzdálenosti mezi 35 a 51 AU, nachází se tedy za planetou Neptun v chladné a temné oblasti sluneční soustavy známé jako Kuiperův pás. Tato teprve nedávno objevená trpasličí planeta má dva známé měsíce, velmi protáhlý tvar a podle nových pozorování také planetární prstenec. Už tak zvláštní Haumea se tím pro astronomy a astrofyziky stává ještě zajímavějším tělesem pro zkoumání.