Nová studie popírá neutrina cestující rychleji než světlo, vysvětlení experimentu ale nepřináší

Poté, co evropští vědci naměřili neutrina rychlejší než světlo, snažili se dlouhé měsíce přijít na to, jak výsledky svého experimentu vysvětlit. Když už si nevěděli rady, obrátili se na další vědce po celém světě, aby jim s tím pomohli. Toto prohlášení o porušení dosavadních fyzikálních zákonů zvedlo vlnu zájmu a publikace nových studií, jednou z nich je i reakce profesora Ramanath Cowsika z Washingtonovy University v Saint Luis.

Observatoř IceCube

Observatoř IceCube Pozorovací stanice umístěná na jižním půlu v Antarktidě, jejím cílem je detekce neutrin.

Jednoduše řečeno, podle Cowsika a jeho kolegů nemohou za daných podmínek vznikat neutrina rychlejší než světlo. Neutrina pro experiment OPERA vznikala při srážkách protonů v LHC, při kterých vznikají piony, které jsou pak s pomocí magnetického pole navedeny do tunelu, kde se postupně rozpadají na muony a neutrina. Muony jsou na na konci tunelu zachyceny a dál směrem k detektoru v Itálii pokračují pouze neutrina.

Pokud by se ale měly piony rozpadat na částice rychlejší než světlo, přestávají fungovat fyzikální zákony. Při zachování energie, a předpokladu, že piony se skutečně rozpadají na neutrina rychlejší než světlo, by se musela prodlužovat jejich životnost a narůstat jejich energie. Cowsik spolu s kolegy ve své studii tvrdí, že v současném chápání fyziky, lze tímto vyprodukovat tak rychlá neutrina jen těžko.

Cowsik ještě dodává, že existuje možnost jak teoreticky ověřit rychlost a chování neutrin, tou je observatoř IceCube v Antarktidě, která se soustředí na detekci neutrin přicházejících z hlubokého vesmíru a ze Slunce, neutrina z těchto zdrojů ještě vyšší energetické hodnoty než ta při experimentu OPERA. Nicméně nic nenaznačuje tomu, že jsou neutrina detekovaná v Antarktidě rychlejší než světlo, ačkoliv se jeho rychlosti velmi blíží.

Vysvětlení výsledků experimentu pod Alpami je stále v nedohlednu, vědci po celém světě ale nad problémem neustále přemýšlí a hledají způsob jak se z této šlamastiky dostat ven. Někteří se snaží přijít na způsob jak by mohla neutrina cestovat rychleji než světlo, druzí hledají chyby na samotném experimentu. Tak či onak, neutrina se dostala do hledáčku objektivů, doufejme, že se tedy brzy dozvíme vyluštění celé záhady.