Teleskop Kepler už objevil přes 2300 potenciálních planet u vzdálených hvězd

Od začátku pozorování v roce 2009 vyšly už tři katalogy sumarizující kandidáty na exoplanety objevené vesmírným teleskopem Kepler. S tím posledním dosáhl počet potenciálních extrasolárních planet na 2321, jde však pouze o kandidáty, které je ještě nutné potvrdit dalšími pozorováními. Teleskop Kepler pozoruje stále stejnou skupinu 150 tisíc hvězd a hledá pokles jejich jasu, který by mohl být způsoben planetou, která část světla blokuje.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler.

První katalog shrnoval pozorování teleskopu Kepler za prvních 43 dní, tehdy bylo objeveno 312 objektů. Ve druhém katalogu už byla kategorizována data za prvních 13 měsíců s počtem 1235 potenciálních planet. NASA nyní publikuje katalog třetí, který pracuje s daty za 16 měsíců pozorování, a je v něm dalších 1091 objektů. Teleskop Kepler tedy už celkem objevil 2321 kandidátů na exoplanety, které obíhají 1790 různých hvězd.

S téměř dvojnásobným počtem kandidátů výrazně stoupl podíl nově objevený planet, které jsou menší než dvojnásobek Země, stejně tak planet s oběžnou dobou delší jak 50 dní. Není to až tak překvapivé, vzhledem k tomu, že Kepler sleduje stále stejné hvězdy a s množstvím různých pozorování roste pravděpodobnost objevení menší planety, nebo planety s delší oběžnou dráhou.

V katalogu se také nachází přes 200 planet, které jsou velikostí srovnatelné se Zemí. Deset z nich dokonce leží v tzv. obyvatelném pásmu, kde astronomové předpokládají vhodné podmínky pro existenci kapalné vody na povrchu planety.