Sonda Venus Express pozoruje překvapivé chování indukovaného magnetického pole Venuše

Venuše, na rozdíl od Země nebo Jupiteru, nedisponuje globálním magnetickým polom, které planetu chrání před slunečními větry. Horní vrstvy husté atmosféry Venuše však dokáží zpomalovat odrážet některé částice, čímž vytváří slabou indukovanou magnetosféru. Vědci teď poprvé objevili důkaz, že se i na Venuši v tomto zmenšeném magnetickém poli objevují tzv. magnetická přepojení, doposud pozorovaná pouze u Merkuru, Země, Jupiteru a Saturnu.

Magnetické pole planet

Magnetické pole planet V případě Země je magnetické pole generováno roztaveným rotujícím jádrem, je poměrně silné a dobře chrání planetu planetu před slunečními větry. Naproti tomu u Venuše (nahoře) je magnetické pole pouze indukované a vytváří za planetou magnetický ocas. V tomto regionu dochází k podobným jevům jako u Země, jsou však několikrát menší díky nižší intenzitě magnetického pole.

Mezinárodní vědecký tým vedený Tielong Zhangem (IWF, Graz, Austria) objevil v datech posbíraných evropskou orbitální sondou Venus Express evidenci, která naznačuje vzniku plazmoidů v magnetickém ocasu Venuše. Plazmoidy vznikají při magnetickém přepojení, kdy se protnou dvě opačné magnetické čáry, které se v bodě dotyku spojí a ze zbytku vzniká magnetická smyčka.

Zkoumaný fenomén sonda zaznamenala v roce 2006, zkoumáním zbytku měření nicméně vědci nalezli další podobná pozorování. Zjistili také, že indukované magnetické pole Venuše je asi desetinové oproti tomu, které obepíná naši planetu. Magnetická přepojení u Země probíhají ve vzdálenosti 10-30 poloměrů planety, u Venuše je to ve vzdálenosti 1,5 poloměru od planety.

Magnetické přepojení v magnetosféře Země

Další zprávy z kategorie Venuše

18. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Podívejte se na videu, jak evropsko-japonská sonda BepiColombo proletěla kolem VenušeVesmírná sonda BepiColombo využila na svojí cestě k planetě Merkur gravitaci Venuše, aby korigovala svou oběžnou dráhu. Při tomto průletu 15. října operátoři mise využili příležitosti a vyzkoušeli některé z instrumentů určených pro průzkum Merkuru.

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Možný život na Venuši: astronomové detekovali v atmosféře sousední planety látku, kterou na Zemi produkují bakterieAstronomům se podařilo detekovat molekuly fosfanu v atmosféře planety Venuše. Jde o překvapivý objev, tato látka totiž na Zemi vzniká v průmyslových procesech nebo za přispění živých organismů. Pro detekovanou koncentraci v atmosféře Venuše zatím vědci nemají žádné jednoznačné vysvětlení. Mohla by vznikat v dosud neznámých chemických procesech, nebo by mohla být produktem živých organismů žijících v oblacích planety.

Společnost Rocket Lab chce v roce 2023 podniknout první soukromou misi k Venuši

18. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Společnost Rocket Lab chce v roce 2023 podniknout první soukromou misi k VenušiSpolečnost Rocket Lab dnes provozuje raketu Electron, která levně vynáší malé náklady na nízkou oběžnou dráhu Země. Společnost má nicméně ambicióznější plány, ať už se jedná o nabídku vynášení nákladu na oběžnou dráhu, nebo nově také mise za oběžnou dráhu Země.

8. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci pozorují v atmosféře Venuše jevy, které na žádné jiné planetě zatím nebyly zaznamenányV hloubi husté atmosféry Venuše, pouhých 50 kilometrů nad povrchem se vyskytuje narušení mraků dlouhé až 7 500 kilometrů. Tento jev nyní vědci zpětně identifikovali na snímcích starých 35 let. Extrémně hustá atmosféra sousední planety tak získává další unikát - podobný jev totiž na jiné planetě zatím pozorovaný nebyl.

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavy

15. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavyV rámci programu Discovery vybrala NASA 4 mise, jejichž koncepty bude chtít rozvinout do většího detailu. Je mezi nimi vyslání sondy k Venuši, Tritonu, nebo měsíci Io. Každý z vědeckých týmů, které se do programu přihlásily, nyní dostane 3 miliony dolarů na rozvoj svých konceptů. NASA v příštím roce vybere jednu z těchto misí k realizaci.

20. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

5. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nový výzkum naznačuje, že na Venuši jsou dnes aktivní sopky, kromě Země na jiné planetě nejsouNový výzkum ukazuje na možnost, že lávové proudy na povrchu Venuše pozorované z oběžné dráhy by mohly být staré jen několik let. Pokud se tyto závěry potvrdí, stala by se Venuše po Zemi teprve druhou planetou ve sluneční soustavě, kde prokazatelně probíhají vulkanické procesy. Průzkum povrchu sousední planety však není snadný kvůli její velmi husté a toxické atmosféře.