Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

Vědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

Higgsův boson

Higgsův boson Simulovaný model výstupu CMS detektoru LHC. Na obrázku je simulovaná kolize protonů, která vyústila ve vznik higgsova bosonu, který se následně rozpadl na dva hadrony a dva elektrony.

Loni v červnu vědci oznámili veřejnosti, že se jim pomocí LHC podařilo objevit novou subatomární částici, která by svými charakteristikami mohla odpovídat dlouho hledanému higgsovu bosonu. Dnes mají k dispozici dvaapůlkrát více dat a vše stále nasvědčuje tomu, že se skutečně jedná o onu božskou částici, která byla předpovězena v Standardním modelu - obecně přijímané fyzikální teorii, která se snaží popsat subatomární složení vesmíru.

Pozorování detektorů CMS a ATLAS, které jsou nedílnou součástí experimentu LHC, však lze vysvětlit i jinými způsoby, než jak je popsáno ve standardním modelu. Jednou z alternativních teorií například je, že loni objevená částice by mohla pouze jednou z celé řady částic, které mají podobné vlastnosti. Definitivní potvrzení tedy ještě stále ještě neexistuje, vědci v CERNu jsou však přesvědčeni, že s dalšími daty z LHC budou tuto otázku moci odpovědět.