Astronomové objevili třetí nejbližší hvězdu od Slunce, jde o dvojici hnědých trpaslíků

Kevin Luhman, profesor astronomie a astrofyziky na Penn State University, objevil v datech z teleskopu WISE novou hvězdu ve vzdálenosti 6,5 světelných let, nese označení WISE J104915.57-531906 (zkráceně WISE 1049-5319, nově nese hvězda také označení Luhman 16). Ve skutečnosti jde o dvě hvězdy, které se od sebe nachází ve vzdálenosti 3 AU (1AU je vzdálenost mezi Zemí a Sluncem). Termín hvězda je zde však používaný spíše symbolicky, jde totiž o malé, chladné objekty, které se nachází někde na pomezí mezi planetou a hvězdou - hnědé trpaslíky.

Hnědý trpaslík Luhman 16

Hnědý trpaslík Luhman 16 Dvojice hnědých trpaslíků, které se nacházejí ve vzdálenosti 6,5 světelných let od Země. Velký snímek byl pořízen teleskopem WISE, na kterém se objekt jeví jako samostatný. Ve výřezu je potom detailnější snímek pořízený prostřednictvím teleskopu GMOS-South v Chile, kde je zřetelně vidět dvě složky tohto binárního systému.

Hnědý trpaslík je tzv. subhvězdný objekt, nejde o hvězdu v pravém smyslu slova, protože v jeho jádru neprobíhá termojaderná reakce. Je to dáno nízkou masou hnědých trpaslíků, právě gigantické množství masy totiž ve hvězdách vytváří podmínky pro zažehnutí reakce, při které dochází ke slučování atomů vodíku a vzniku helia a velkého množství energie. V jádrech hnědých trpaslíků probíhá pouze spalování deuteria a lithia, což zdaleka nestačí pro dostatečné zahřátí, objekt tedy vydává pouze slabé infračervené světlo.

Toto slabé světlo od hvězdy WISE 1049-5319 poprvé zachytila v roce 2011 vesmírná observatoř WISE, podle které nese pár hnědých trpaslíků také své jméno. Objev druhé složky této binární hvězdy umožnila další pozorování objektu teleskopem Gemini South telescope v Chile také pod taktovkou Kevina Luhmana.

Astronomové určili vzdálenost na 6,5 světelných let, což objekt řadí mezi nejbližší hvězdné systémy k Zemi. Nejblíže sluneční soustavě leží trojhvězda Alpha Centauri (4,2 světelných let), následuje Barnardova hvězda (6 světelných let) a na třetím místě je nově WISE 1049-5319 (6,6 světelných let).

Objev blízké hvězdy oživuje otázku, zda vlastně známe dobře své vlastní okolí. Mezihvězdný prostor není tak prázdný, jak by se mohlo zdát - podle astrofyziků by se v něm měly nacházet temné hvězdy, osirotčené planety, malé zmrzlé planetky nebo pouhý hvězdný prach či oblaka plynů. Vše je ale natolik temné a chladné, že detekce těchto objektů nebyla snadná, teprve s novými technologiemi a observatořemi se astronomům daří objevovat nové hvězdy a jiné vesmírné objekty. V blízké budoucnosti se tak možná můžeme dočkat podobných objevů v našem bezprostředním okolí.

Hledání hnědých trpaslíků