Jak levně těžit suroviny ve vesmíru? Pomocí automatických robotů, kteří se dokáží sami replikovat

Robotická základna, která by těžila nerostné suroviny ve vesmíru, už dávno není tak nepředstavitelná jako tomu bylo dříve. Podle studie publikované ve vědeckém magazínu Journal of Aerospace Engineering by mohla být vystavěna s pouhými dvanácti tunami, které by bylo nutné vynést z povrchu Země do vesmíru raketami, a šesti generacemi vysoce sofistikovaných robotů, kteří se dokáží vzájemně replikovat pomocí rychle se rozvíjející technologie 3D tisku.

Robotická sonda

Robotická sonda Ilustrace robotické sondy, která by podle NASA mohla v následujících deseti letech navštívit malou planetku v blízkosti Země a transportovat ji na oběžnou dráhu Měsíce.

Tým vědců vedený Philem Metzgerem z Kennedyho vesmírného střediska NASA ve své studii navrhuje  možnou cestu pro rozvoj těžby surovin ve vesmíru. Jejich model počítá s významným pokrokem v robotice a 3D tisku, který umožní využít zdroje z vesmíru přímo ve vesmíru. Dojde tak k výraznému snížení nákladů na operace mimo naši planetu.

Roboti první generace, kteří poletí do vesmíru ze Země, budou schopni získat z přilehlé planetky potřebné zdroje, které následně zpracují a budou moci využít pro výrobu dalšího hardwaru. Postupně by měli roboti zvládnout stále komplexnější úkoly, a to, ze stále větší části, nezávisle na operacích na Zemi. Šestá generace robotů už bude sestavena ve vesmíru, ze Země bude potřebovat jenom elektronická zařízení a další drobné komplexní součástky.

Roboti budou těžit suroviny, kterých je ve vesmíru nespočetněkrát více než na Zemi a jsou relativně lehce dosažitelné na povrchu těženého objektu. Plány na těžební operace ve vesmíru už zveřejnily společnosti Planetary Resources a Deep Space Industries.

Planetary Resources
Jako první v roce 2012 ohlásila svůj zájem o těžbu ve vesmíru společnost Planetary Resources (dříve známá jako Arkyd Astronautics). V příštím roce by podle plánu měla společnost vypustit své první družice, zatím pouze testovací. Po ověření funkčnosti vybraných technologií přijde na řadu LEO Space Telescope, observatoř, jejímž úkolem bude vyhledávání a zkoumání planetek blízkých Zemi jako potenciálních míst pro těžbu. Teprve potom by mělo následovat vypuštění automatických družic k vybraným planetkám, které se přibližují na několikanásobek vzdálenosti Země-Měsíc. Planetary Resources plánuje své operace robotické, bez účasti lidské posádky ve vesmíru, než se ale dostane k samotné těžbě surovin, může se vše hodně změnit.
Deep Space Industries
Vstup do oboru těžby nerostných surovin ve vesmíru ohlásila začátkem roku 2013 také další americká společnost Deep Space Industries (DSI). Plán DSI počítá v roce 2015 s vypuštěním malých družic na několika raketách jako sekundárním nákladem. Na oběžné dráze se tyto komponenty spojí ve FireFly, družici s cílem najít vhodné planetky pro těžbu. V roce 2016 má následovat mise vesmírné sondy DragonFly, která by měla přinést až 150 kilogramů materiálu z planetky zpátky na Zemi. Od roku 2023 by společnost Deep Space Industries chtěla aktivně těžit materiály ve vesmíru.