Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?

Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

ISS a raketoplán Endeavour

ISS a raketoplán Endeavour jedna ze série unikátních fotografií amerického raketoplánu a Mezinárodní vesmírné stanice. Autorem fotografií je italský astronaut Paolo Nespoli, který byl při jejich pořízení na palubě ruské lodi sojuz.

Vše se odehrálo na oknech ISS, která byla čištěna od nánosů, které vznikají při spalování paliva raketami, nebo nárazech mikrometeoroidů. Mezi posbíranými nánosy údajně ruští astronauti objevili mikroorganismy identifikované jako plankton z oceánu, tedy zcela odlišného prostředí, než jaké panuje v Kazachstánu, odkud čištěný modul pochází. Oceánský původ tedy, zdá se, vylučuje možnost, že by se organismy svezly do vesmíru na raketě, jak by se tedy mohly dostat na oběžnou dráhu? Vzdušnými proudy.

Z atmosféry nemusí být nijak složité dostat se na oběžnou dráhu, může k tomu napomáhat sluneční vítr, který částice vezme s sebou. Něco podobného se zřejmě stalo s atmosférou planety Mars, která byla slunečními větry odváta a Mars zůstal nehostinný s pouze velmi řídkou atmosférou. Země je proti tomuto efektu ale chráněna svým magnetickým polem.

Nález mikroorganismů na ISS je ale zahalen do tajností. Podle představitelů NASA, nebylo nic potvrzeno, "Co se náš týče, nemáme žádné oficiální informace od kolegů z Roskosmosu o tom, že by na ISS našli mořský plankton." uvedl mluvčí NASA Dan Huot. Jediné co NASA ví, je že Rusové skutečně čistili okna a odebírali vzorky z nánosů.

Pokud se ruský nález potvrdí, mohlo by to mít důsledky hned pro několik vědeckých oborů. Například by mohlo jít o další podporu pro teorii panspermie, podle které mohl přijít život na Zemi z jiné planety (například z Marsu, když měl ještě hustou atmosféru a na jeho povrchu existovala voda).