Sonda New Horizons už je na dohled Plutu, kolem trpasličí planety proletí příští úterý

Vesmírná sonda New Horizons se rychle přibližuje ke svému hlavnímu cíli, trpasličí planetě Pluto. Přístroje na palubě se zahřívají a testují, aby při průletu bylo vše jak má být a sonda zvládla posbírat cenná data, která bude po průletu postupně zasílat zpátky na Zemi. Nové snímky Pluta ukazují na rozmanitý a členitý terén a už dnes, z dálky více než 18 milionů kilometrů, je zřejmé, že Pluto nebude pouhým kusem skály ale komplexní těleso plné unikátních geologických útvarů.

Pluto, 18 milionů kilometrů

Pluto, 18 milionů kilometrů Snímky trpasličí planety Pluto a jejího největšího měsíce Charon pořídila sonda New Horizons ze vzdálenosti 18 milionů kilometrů. Pluto i Charon jsou na těchto snímcích v reálných barvách.

Ze snímků už je například poznat červená až hnědá barva vzdálené trpasličí planety a sondě New Horizons se už podařilo potvrdit detekci metanu na Plutu z roku 1976. Na straně, která bude při nejbližším průletu kamerám sondy ukrytá, se objevují tmavé podlouhlé útvary v rovníkové oblasti s nápadnou pravidelnou strukturou.

Zdroj: NASA.gov
Průlet kolem Pluta však nebude pouze o trpasličí planetě, nezapomínejme na měsíce, které kolem ní krouží, dnes víme o pěti. Přibližující se sonda už vidí také geologické útvary na největším měsíci Charon. Jedním z nich je například antipolární čepička. Na rozdíl od Země nebo Marsu to vypadá, že měsíc Pluta byl obdařen tmavou oblastí na jednom z jeho pólů. Během víkendu si operátoři v JPL vyzkoušeli krizovou situaci, když se sonda nečekaně odmlčela. Došlo k přepnutí do bezpečnostního módu, po kterém se však podařilo všechny systému uvést zpět do provozu. Příčina přepnutí do krizového režimu zatím není známá, nicméně žádné závady na hardwaru ani softwaru zjištěny nebyly. Operace, při které k závadě došlo, by se už podle operátorů opakovat neměla a jsou si jisti, že dál už proběhne průlet bez větších problémů. Přejme jim štěstí.

Pluto

Organické sloučeniny v atmosféře Pluta vznikají odlišným způsobem než na Titanu

Měsíc Titan, který obíhá planetu Saturn, je zahalený do husté atmosféry, kterou lze jen stěží prohlédnout až na povrch. Tato neprůhlednost je způsobena organickými sloučeninami, které vznikají v reakcích v horních vrstvách atmosféry. Předpokládalo se, že podobné procesy stojí také za výrazně tenčí zato složením podobnou atmosférou trpasličí planety Pluto. Nový výzkum nicméně ukazuje, že atmosféra Pluta vzniká jinak.

Hustota atmosféry Pluta je proměnlivá, ale nesouvisí jen se vzdáleností od Slunce

Trpasličí planeta Pluto má velmi řídkou atmosféru. Její existenci potvrdila v roce 2015 vesmírná sonda New Horizons, když kolem Pluta proletěla a zamířila hlouběji do Kuiperova pásu. Pozorování ze Země nyní ukazují, že atmosféra neřídne se vzdalováním od Slunce, jak se doposud předpokládalo.

Region ve tvaru srdce má na Plutu významný vliv na větry, které vanou opačným směrem

Když v roce 2015 proletela vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto, ukázala poprvé rozmanitost jeho povrchu. Mezi útvary, které se na snímcích ze sondy objevily, byl také region Tombaugh (Tombaugh Regio), který svým tvarem připomíná srdce. Podle nové studie by tento region mohl významně ovlivňovat atmosférickou cirkulaci podobně jako ji na Zemi ovlivňují oceány.

Měření pořízená instrumentem SWAP (Solar Wind Around Pluto) na palubě vesmírné sondy New Horizons potvrzují zpomalování slunečních větrů na okraji sluneční soustavy. Předchozí data ze sond Voyager ukazovaly podobné výsledky, New Horizons má však na palubě výrazně modernější technologie. Nová měření byla publikována v magazínu Astrophysical Journal.

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

Trpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizet

Trpasličí planeta Pluto má řídkou atmosféru tvořenou hlavně dusíkem, která byla potvrzena už v roce 1985. Silně eliptická oběžná dráha Pluta však způsobuje výrazné výkyvy v teplotách na povrchu tohoto vzdáleného objektu, což má vliv také na jeho atmosféru. Během zimy dojde ke zmrznutí plynů a jejich usazení na povrchu, čímž atmosféra na dlouhá léta zmizí. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics by k tomu mohlo dojít už za deset let.