Příští úterý vyletí do vesmíru nový teleskop TESS, bude hledat blízké exoplanety ze zvláštní oběžné dráhy

16. dubna má podle plánů NASA vyletět na raketě Falcon 9 do vesmíru nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Jeho úkolem bude hledání nových planet u 200 000 blízkých hvězd. K tomu je vybaven čtveřicí širokoúhlých kamer, které budou během dvouleté mise zkoumat kompletní hvězdnou oblohu. První rok mise se bude soustředit na jižní hvězdnou oblohu a druhý rok na severní.

TESS, teleskop

TESS, teleskop Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Oběžná dráha teleskopu TESS

Teleskop TESS bude ke své misi využívat unikátní oběžnou dráhou, během které obkrouží Zemi 2x během jednoho měsíce. Aby se teleskop TESS dostal na tuto vysoce eliptickou oběžnou dráhu, využije k tomu gravitační asistenci Měsíce. Cesta k finální oběžné dráze kolem Země potrvá teleskopu 60 dní.

Parametry teleskopu TESS

- plánovaná délka mise: 2 roky - rozměry teleskopu: 3,7 x 1,2 x 1,5 metrů - hmotnost: 350 kilogramů - maximální přiblížení Zemi: 108 tisíc kilometrů - maximální vzdálení od Země: 375 tisíc kilometrů

Další zprávy z kategorie TESS

Analýza archivních dat odhalila neznámý horký Neptun ve vzdálenosti 186 světelných let

10. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Analýzou archivních dat s radiální rychlostí hvězd se vědcům podařilo objevit novou exoplanetu z kategorie horkých Neptunů. Planeta s označením HD 183579b se nachází u hvězdy podobné Slunci ve vzdálenosti 186 světelných let.

Projekt SDSS mapující okolní vesmír vstupuje do své páté fáze, prozkoumá celou hvězdnou oblohu

10. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Sloan Digital Sky Survey (SDSS) je projekt, jehož cílem je mapovat hvězdy v Mléčné dráze, černé díry a galaxie v lokálním vesmíru. První pozorování začala v roce 2000 a do loňského roku proběhly celkem čtyři fáze. V lednu 2021 začala fáze pátá, která přinese ještě větší počet mapovaných objektů. V loňském roce byla pomocí dat z SDSS sestavena zatím největší a nejdetailnější 3D mapa vesmíru.

V atmosféře nejbližšího hnědého trpaslíka se nachází podobná oblaka jako na Jupiteru

9. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Pomocí dat z teleskopu TESS se vědcům z University of Arizona podařilo zjistit informace o strukturách v atmosféře hnědého trpaslíka Luhman 16 B. Podle nové studie v magazínu Astrophysical Journal má nejbližší hnědý trpaslík ve své atmosféře podobné pásy oblaků jako například Jupiter.

Vesmírný teleskop TESS detekoval dva mladé planetární systémy, objevil už 2 400 kandidátů

8. 12. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pomocí vesmírného teleskopu TESS se astronomům podařilo identifikovat dvě hvězdy, kolem kterých obíhají exoplanety. Jedná se o TOI-251, kterou obíhá planeta menší než Neptun a TOI-942 u níž byly objeveny dvě planety o velikost Neptunu. Mise TESS zatím vygenerovala 2 400 kandidátů na exoplanety, z toho 82 planety bylo potvrzeno. Celkem teleskop pozoruje kolem 200 tisíc hvězd.

Teleskop TESS už objevil 69 exoplanet a více než 2 000 zatím nepotvrzených kandidátů

11. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

Dvě nově potvrzené exoplanety rozšířily celkový počet planet objevených teleskopem TESS na celkem 69. Teleskop navíc detekoval už téměř 2 200 kandidátů, které je ještě potřeba potvrdit pozorováním z jiného zařízení.

Nově objevená exoplaneta je první z kategorie středně velkých planet v těsné blízkosti hvězdy

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo identifikovat první exoplanetu z kategorie horkých neptunů. Jedná se o druh exoplanety velikosti Neptunu ve sluneční soustavě, která obíhá svou mateřskou hvězdu velmi blízko a panují na ní tedy vysoké teploty. Doposud byly v takové blízkosti hvězd známy planety o hodně větší, nebo naopak menší.

Objev exoplanety v blízkosti bílého trpaslíka - na místě, kde by neměla přežít

18. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů objevil první netknutou planetu obíhající velmi blízko bílému trpaslíku. Jedná se o hustý zbytek jádra hvězdy podobné Slunci v jehož okolí panují pro planety nehostinné podmínky. Vědci zatím neví, jak může exoplaneta v takovém prostředí přežít, její existenci si tak zatím neumí vysvětlit.