Teleskop Kepler opět hledá vzdálené planety, zřejmě v poslední kampani

Vesmírný teleskop Kepler začal 29. srpna znovu sbírat data poté, co byl několik dní v hibernaci. 9. srpna teleskop zatím naposledy poslal vědecká data na Zemi, avšak operátoři mise zjistili neočekávané chování jedné z trysek a tak jej uvedli do klidového stavu. Teleskop z roku 2009 už několikrát přesáhl svou očekávanou životnost a dochází mu palivo, NASA očekává že zařízení brzy doslouží, přesto zkouší kolik dní ještě vydrží.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler vesmírná observatoř NASA fungující mezi roky 2009 a 2018, jejímž úkolem bylo hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledal teleskop odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

Kepler hledá exoplanety tím, že sleduje jejich mateřské hvězdy a zkoumá zda před nimi neproletí planeta, která by světlo hvězdy na chvíli zastínila. Je proto důležité nepřetržitě sledovat velké množství hvězd po určitou dobu. Teleskopu však dochází palivo, i když operátoři nemají jak poznat kolik jej ještě zbývá. Teleskop tak může fungovat už jen pár dní, možná týdnů.

Primární mise teleskopu skončila při poruše setrvačníků, které pomáhaly udržovat orientaci teleskopu, který původně pozoroval stále stejnou část hvězdné oblohy v souhvězdí Labutě. Po primární misi přišla v roce 2014 mise K2, která využívala k udržení orientace teleskopu slunečního větru. V této misi teleskop v jednotlivých kampaních pozoroval vždy jinou část hvězdné oblohy. Původně bylo těchto kampaní plánováno 10, Kepler koncem srpna začal kampaň číslo 19.

Kepler (teleskop)

V datech z teleskopu Kepler byly objeveny 4 nové bludné planety

Ve studii vedené Ianem McDonaldem vědci použili data získaná v roce 2016 vesmírným teleskopem Kepler při jeho misi K2. V tomto období pozoroval teleskop hvězdy v blízkosti středu naší galaxie a hledal tzv. gravitační mikročočky. Právě ty totiž odhalí deformaci světla těchto hvězd způsobenou objekty v popředí. Z 27 detekovaných deformací jsou 4 nově objevené a odpovídají volně se pohybujícím planetám o hmotnosti Země.

Astronomové našli hvězdný systém, ve kterém planety obíhají hvězdu v opačném směru, než je její rotace

Vědecký tým vedený astronomy z Aarhus University v Dánsku objevil zvláštní planetární systém, ve kterém dvě exoplanety obíhají centrální hvězdu v téměř zcela opačném směru, než je její rotace. Tato situace zřejmě vznikla díky vlivu druhé hvězdy na okraji systému, která změnila sklon roviny disku, ze kterého exoplanety vznikly.

Automatický algoritmus potvrdil existenci 50 nových exoplanet

Vědcům se s pomocí metody Machine Learning podařilo potvrdit padesátku kandidátů na exoplanety. Nově vyvinutý algoritmus využil velkého počtu už objevených exoplanet, na kterých se naučil je rozpoznat. V datech z misí Kepler a TESS potom u padesáti možných kandidátů potvrdil existenci skutečných exoplanet.

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planeta

S pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Slunce je méně aktivní než ostatní podobné hvězdy, čeká nás zvýšení jeho aktivity?

Analýza 369 hvězd podobných Slunci ukazuje, že variace v záři naší hvězdy jsou výrazně slabé. Ke svému výzkumu vědci využili katalogu hvězd vytvořených vesmírnými teleskopy Kepler a Gaia, které mapují jejich záření a další charakteristiky od roku 2009. V daném období Slunce vykazovalo fluktuaci 0,07 %, zatímco ostatní srovnatelné hvězdy měly typicky fluktuaci pětinásobnou.

V datech z teleskopu Kepler se ukrývala exoplaneta svou velikostí a teplotou podobná Zemi

Vědeckém týmu vedenému Andrewem Vandeburgem se podařilo objevit v datech z mise Kepler novou exoplanetu Kepler-1649c. Tato planeta je o pouhých 6 % větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně svojí hvězdy. Hvězda Kepler je malý červený trpaslík ve vzdálenosti zhruba 300 světelných let.

V datech z teleskopu Kepler se ukrýval silný záblesk od hvězdy konzumující materiál z hnědého trpaslíka

Nový výzkum, který zpracovával data posbíraná vesmírným teleskopem Kepler, odhalil výrazný záblesk od jedné ze sledovaných hvězd. Nezvykle silný záblesk dosahoval až 1600násobku běžné zářivosti, než se opět uklidnil na běžné hodnoty. Podle vědců to bylo způsobeno konzumací materiálu z blízkého hnědého trpaslíka.