Sonda OSIRIS-REx objevila na planetce Bennu horniny, které vznikly za přítomnosti vody

11. 12. 2018

Data z vesmírné sondy OSIRIS-REx naznačují, že se na planetce Bennu vyskytují jílovité horniny, které obsahují hydroxyly. Jde o molekuly vodíku a kyslíku, které byly detekovány spektrometry sondy už ve fázi jejího přibližování k planetce na podzim tohoto roku. Podle NASA je nález evidencí, že horniny na planetce v minulosti interagovaly nějakým způsobem s kapalnou vodou.

Bennu, rotace

Bennu, rotace Série snímků planetky Bennu pořízené vesmírnou sondou OSIRIS-REx ze vzdálenosti 80 km. Sekvence zabírá rotaci planetky v rozmezí 4 hodin a 18 minut.

Planetka Bennu tedy zřejmě byla v minulosti součástí výrazně většího tělesa, které by umožnilo existenci kapalné vody na svém povrchu, nebo pod ním. Sama je totiž příliš malá a vodu by na svém povrchu mít nemohla, horniny tedy musely vzniknout jinde.

V roce 2023 sonda OSIRIS-REx doveze vzorky hornin z Bennu na Zemi k důkladnému prozkoumání. Vědci tak budou moci horniny detailně analyzovat a zjistit více o jejich původu i složení.

Mise OSIRIS-REx

Vesmírná sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) má za úkol sběr vzorků hornin z planetky Bennu (101955 Bennu, 1999 RQ36).

Průběh mise

• 2016, 8. září: Start mise
  • 2017, 22. září: Gravitační asistence Země
  • 2018, 3. prosince: přílet k planetce
  • 2018, 31. prosince: vstup na stabilní oběžnou dráhu planetky
  • 2019, podzim: detailní průzkum kandidátských míst pro odběr vzorků
  • 2020, 20. říjen: Sběr vzorků
  • 2023, září: přistání kontejneru se vzorky na Zemi

Planetka Bennu

• Rok objevení: 1999
  • Vzdálenost od Slunce: 0,9 - 1,3 AU (Země je vzdálena 1 AU)
  • Průměr: 550 metrů v rovníku
  • Doba oběhu kolem vlastní osy: 4,3 hodiny
  • Teploty na povrchu: -37 - +6 °C

Další zprávy z kategorie Bennu

21. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se svým ramenem dotkla planetky Bennu, NASA nyní vyhodnocuje kolik hornin zachytilaVesmírná sonda OSIRIS-REx se v noci z úterý na středu přiblížila k planetce Bennu a pokusila se z ní získat alespoň 60 gramů materiálu. Manévr byl úspěšně završen krátce po půlnoci našeho času. NASA nyní bude několik dní vyhodnocovat, zda sonda posbírala nějaké vzorky a kolik jich je, možné jsou ještě dva pokusy.

14. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se úspěšně přiblížila asteroidu Bennu při zkoušce odběru vzorků z jejího povrchuAmerická vesmírná sonda OSIRIS-REx se v úterý úspěšně přiblížila planetce Bennu na 40 metrů. Tento manévr byl poslední zkouškou před plánovaným říjnovým odběrem vzorků z povrchu planetky. Odebrané vzorky sonda v roce 2023 přiveze na Zemi pro důkladnou analýzu v laboratořích.

17. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx si vyzkoušela přiblížení k planetce Bennu, v srpnu z ní odebere vzorky14. dubna provedla vesmírná sonda OSIRIS-REx zkušební manévr, při kterém se přiblížila na pouhých 75 metrů k povrchu planetky Bennu. Testovací manévr zabral čtyři hodiny a zavedl sondu do blízkosti místa Nightingale, které bylo vybráno pro odběr vzorků hornin.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.

14. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Geologické útvary na povrchu planetky Bennu budou pojmenovány po mýtických ptácíchMezinárodní astronomická unie schválila návrh týmu vědců pracujících na misi OSIRIS-REx, aby byly geologické útvary na planetce Bennu pojmenovány po mýtických ptácích. Sonda OSIRIS-REx mapuje povrch planetky od svého příletu v prosinci loňského roku a hledá vhodné místo pro odběr vzorků, které budou dopraveny k prozkoumání na Zemi. Proces pojmenování útvarů začne ještě letos v létě.

20. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

4. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.