Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavě

Dosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

Planetka FarFarOut

Far out znamená v angličtině velmi daleko, což planetka skutečně je. Je tak daleko, že zatím nebylo možné ani zjistit, jak velká by mohla být, nebo jak vypadá její oběžná dráha. Podle astronomů to bude ještě vyžadovat další pozorování, aby mohly být její fyzikální i orbitální charakteristiky upřesněny.

Kromě těchto planetek už byla objevena také tělesa, která se sice aktuálně nacházejí blíže, jejich oběžné dráhy je však zavedou ještě výrazně dál od Slunce (například planetka 2015 TG387 se dostává až 2 300 AU od Slunce).

Vědci zkoumáním oběžných drah vzdálených těles v Kuiperově pásu zjišťují, zda nejsou ovlivněny doposud neznámým masivním tělesem. Mohlo by jít o devátou planetu obíhající Slunce, která se doposud ukrývala v chladné oblasti na okraji sluneční soustavy. Doposud však nacházejí spíše menší tělesa o velikosti do 1 000 km v průměru.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

Planetka za oběžnou dráhou planety Jupiter vykazuje aktivitu podobnou kometě

30. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědeckému týmu vedenému Colinem Chandlerem se podařilo objevit aktivitu na jedné z planetek, které obíhají Slunce mezi oběžnými drahami planet Jupiter a Neptun. Planetku 2014 OG392 obklopuje podobné koma, jako mají komety, které se táhne až do vzdálenosti 400 tisíc kilometrů (0,0026 AU).

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

Sluneční soustava mohla dostat svou dnešní konfiguraci planet krátce po svém vzniku

27. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sluneční soustava vznikla z oblaku prachu, který zbyl v okolí Slunce po jeho vzniku před 4,6 miliardami let. Z tohoto oblaku se zrodily planety, jejich měsíce i další drobné objekty jako planetky a komety. Donedávna se předpokládalo, že aktuální rozložení planet a dalších objektů ve sluneční soustavě se ustálilo zhruba 700 milionů let po vzniku soustavy, podle nové studie to však mohlo být výrazně dříve.

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

V datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

22. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.