Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolí

NASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

Bennu, proud materiálu

Bennu, proud materiálu Snímek planetky Bennu pořízený 19. ledna 2019 sondou OSIRIS-REx.

Existenci proudu materiálu, který opouští povrch planetky, zjistili vědci začátkem ledna, kdy objevili první z takových úkazů. Po následném zintenzivnění pozorování našli během následujících dvou měsíců další. Materiál, který byl tímto způsobem vynesen nad povrch Bennu, dále obíhal planetku a v některých případech se jej podařilo pozorovat, jak se vrací zpátky na povrch. Jaký mechanismus za tímto jevem stojí zatím není zřejmé.

Mezi další překvapení patří počet a velikost kamenů na povrchu planetky. Z původních pozorování vědci očekávali relativně hladký povrch s několika velkými kameny. Místo toho je planetka doslova poseta různě velkými úlomky hornin, což komplikuje fázi odběru vzorků z povrchu, která zřejmě bude muset být přepracována.

Mise OSIRIS-REx

Vesmírná sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) má za úkol sběr vzorků hornin z planetky Bennu (101955 Bennu, 1999 RQ36).

Průběh mise

• 2016, 8. září: Start mise
  • 2017, 22. září: Gravitační asistence Země
  • 2018, 3. prosince: přílet k planetce
  • 2018, 31. prosince: vstup na stabilní oběžnou dráhu planetky
  • 2019, podzim: detailní průzkum kandidátských míst pro odběr vzorků
  • 2020, 20. říjen: Sběr vzorků
  • 2023, září: přistání kontejneru se vzorky na Zemi

Planetka Bennu

• Rok objevení: 1999
  • Vzdálenost od Slunce: 0,9 - 1,3 AU (Země je vzdálena 1 AU)
  • Průměr: 550 metrů v rovníku
  • Doba oběhu kolem vlastní osy: 4,3 hodiny
  • Teploty na povrchu: -37 - +6 °C

Další zprávy z kategorie Bennu

21. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se svým ramenem dotkla planetky Bennu, NASA nyní vyhodnocuje kolik hornin zachytilaVesmírná sonda OSIRIS-REx se v noci z úterý na středu přiblížila k planetce Bennu a pokusila se z ní získat alespoň 60 gramů materiálu. Manévr byl úspěšně završen krátce po půlnoci našeho času. NASA nyní bude několik dní vyhodnocovat, zda sonda posbírala nějaké vzorky a kolik jich je, možné jsou ještě dva pokusy.

14. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx se úspěšně přiblížila asteroidu Bennu při zkoušce odběru vzorků z jejího povrchuAmerická vesmírná sonda OSIRIS-REx se v úterý úspěšně přiblížila planetce Bennu na 40 metrů. Tento manévr byl poslední zkouškou před plánovaným říjnovým odběrem vzorků z povrchu planetky. Odebrané vzorky sonda v roce 2023 přiveze na Zemi pro důkladnou analýzu v laboratořích.

17. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx si vyzkoušela přiblížení k planetce Bennu, v srpnu z ní odebere vzorky14. dubna provedla vesmírná sonda OSIRIS-REx zkušební manévr, při kterém se přiblížila na pouhých 75 metrů k povrchu planetky Bennu. Testovací manévr zabral čtyři hodiny a zavedl sondu do blízkosti místa Nightingale, které bylo vybráno pro odběr vzorků hornin.

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky Bennu

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala místo odběru vzorků z planetky BennuPo roce zkoumání planetky Bennu vybrali vědci z NASA místo, odkud sonda OSIRIS-REx odeberu vzorky hornin, které následně dopraví na Zemi. Region s označením Nightingale vzešel ze čtyř kandidátů a poskytuje zajímavý vědecký přínos a zároveň bezpečný odběr vzorků. Nightingale se nachází uprostřed asi 140 metrů širokého kráteru na severní polokouli planetky.

14. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Geologické útvary na povrchu planetky Bennu budou pojmenovány po mýtických ptácíchMezinárodní astronomická unie schválila návrh týmu vědců pracujících na misi OSIRIS-REx, aby byly geologické útvary na planetce Bennu pojmenovány po mýtických ptácích. Sonda OSIRIS-REx mapuje povrch planetky od svého příletu v prosinci loňského roku a hledá vhodné místo pro odběr vzorků, které budou dopraveny k prozkoumání na Zemi. Proces pojmenování útvarů začne ještě letos v létě.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

4. 1. 2019

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

Přelet nad severním pólem planetky Bennu

26. 12. 2018

Přelet nad severním pólem planetky BennuVesmírná sonda OSIRIS-REx při prvním průletu kolem severního pólu planetky Bennu pořídila sekvenci několika snímků, které následně NASA poskládala do krátkého videa. Sonda dorazila k planetce začátkem prosince a provádí od té doby předběžnou průzkumnou fázi jejího povrchu. Finální vstup na oběžnou dráhu planetky je naplánován na 31. prosince. Z planetky Bennu sonda v roce 2020 odebere vzorky hornin a dopraví je na Zemi.