Nová evropská mise by mohla zkoumat kometu nebo doposud neobjevenou mezihvězdnou planetku

Evropská vesmírná agentura schválila koncept mise označované jako Comet Interceptor. Vesmírná sonda bude vynesena do vesmíru společně s teleskopem ARIEL a společně s ním bude také čekat v Lagrangeově bodě L2 až astronomové objeví vhodný cíl. Jakmile bude vybrán, sonda se k němu vydá a proletí kolem něj. Ve skutečnosti půjde o tři samostatné sondy, které budou cílový objekt zkoumat z různých úhlů a vytvoří 3D mapu jeho povrchu.

Kometa 46P/Wirtanen

Kometa 46P/Wirtanen Snímek komety 46P/Wirtanen z teleskopu Hubble pořízený 13. prosince, při přibližování komety ke Slunci. Tvar koma ukazuje odkud vane Sluneční vítr, v těchto místech je oblak plynů a prachu kolem komety stlačený.

Comet Interceptor tedy zatím na rozdíl od ostatních misí nemá vybraný cíl. Vědci chtějí, aby sonda prozkoumala kometu, která doposud ještě nenavštívila vnitřní část sluneční soustavy. Takové těleso se totiž nikdy nepřiblížilo Slunci a na jeho povrchu tak zůstává původní složení z okraje sluneční soustavy. Po přiblížení Slunci totiž dochází k zahřívání komety a vypařování vody, čímž vzniká typický ocas, ale také dochází k výrazné změně složení samotné komety.

Sonda tak bude vyrobena aniž by bylo známo, kam nakonec poletí. Spolu s teleskopem ARIEL, který má zkoumat exoplanety, poletí do bodu L2, kde zakotví a bude čekat na výběr vhodného tělesa na vhodné oběžné dráze. Langrangeův bod L2 systému Země-Slunce se nachází za Zemí při pohledu od Slunce, vyrovnávají se v něm gravitační a odstředivé síly což umožňuje udržet v něm vesmírnou sondu bez vysokých nároků na palivo. Vědci očekávají, že Comet Interceptor splní svou misi do pěti let od vynesení do vesmíru.

Vědecký tým, který na misi pracuje, počítá také s možností, že by sonda letěla k mezihvězdné planetce podobné objektu Oumuamua, který navštívil sluneční soustavu před rokem. Ale to pouze za předpokladu, že by byla podobná planetka objevena a že by na svojí trajektorii byla sondou dosažitelná. Doposud byla objevena jediná planetka s prokazatelným původem mimo sluneční soustavu, není tak zřejmé, jak často budou objevována podobná tělesa.

Aktuálně se počítá se startem mise Comet Interceptor a ARIEL v roce 2028.