Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhu

Astronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.

Planetka 2019 LF6, oběžná dráha

Planetka 2019 LF6 má asi kilometr v průměru a podobně jako AQ3 je její oběžná dráha výrazně nakloněna mimo rovinu, ve které obíhá Slunce většina ostatních těles včetně planet. Při oběhu Slunce se planetka dostává blíž než planeta Merkur, v nejvzdálenějším bodě je zase dál než Venuše. Na vzdálenost Země od Slunce se však planetka nikdy nedostane.

2019 LF6 oběhne Slunce jednou za 151 dní a má tak nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek ve sluneční soustavě. Doposud držela rekord planetka 2019 AQ3 se 165 dny. Pro srovnání: planeta Merkur oběhne Slunce jednou za 88 dní.

Za objevem planetky LF6 stojí Quanzhi Ye, který byl se svým programem Twilight i u objevu planetky AQ3 před několika měsíci. Ye pracuje s observatoří Palomar poblíž Los Angeles, která je vybavena unikátním instrumentem ZTF (Zwicky Transient Facility). ZTF hledá na noční obloze proměnlivé události, jako záblesky supernov nebo pohyb planetek ve sluneční soustavě.

Těsně po západu Slunce nebo před jeho východem je také nejvhodnější doba pro hledání objektů v blízkosti Slunce, které jsou jinak ukryté v jeho záři. A právě k tomu slouží program Twilight, který už objevil dvě planetky ze skupiny Atira a Ye věří, že jich bude brzy ještě více. Zároveň doufá v realizaci mise NEOcam, která by hledala podobné objekty přímo z vesmíru pomocí infračerveného teleskopu.

NEO

Při podzimní misi Artemis I se do vesmíru dostane také solární plachetnice, která prozkoumá blízkou planetku

Při misi Artemis I letos poletí poprvé nová raketa SLS, která do vesmíru vynese vesmírnou loď Orion a dalších 13 malých družic. Jednou z nich bude také NEA Scout - solární plachetnice, která bude mít za úkol doletět k blízké planetce 1991 VG. Pro NASA jde o první pokus doletět se solární plachetnicí dál od Země. Pokud bude sonda fungovat, jak vědci předpokládají, vydá se po průletu kolem 1991 VG k dalšímu cíli.

Mise vesmírného teleskopu WISE bude prodloužena o další dva roky

Infračervený vesmírný teleskop WISE vyletěl do vesmíru už v roce 2009. Jeho primární misí tehdy bylo mapování hvězdné oblohy, které skončilo v roce 2011, kdy teleskopu došla chladící směs nutná pro detekci chladných objektů. Zařízení bylo potom dva roky v hibernaci. Po ní začala mise NEOWISE, jejímž úkolem je hledat planetky v blízkosti Země. Vzkříšený teleskop má pořád velký vědecký přínos, NASA se tedy rozhodla jeho misi prodloužit nejméně do června 2023.

Planetka Apophis v následujících více než 100 letech Zemi neohrozí

Při průletu planetky Apophis kolem Země začátkem března se astronomům podařilo zjistit radarem nové informace o jejím pohybu kolem Slunce. Díky nově zpřesněné oběžné dráze planetky lze podle NASA s jistotou vyloučit srážku v roce 2029 i 2068. Vědci dál zkoumají získaná data a pokusí se z nich určit přesnější rozměry planetky a její rotaci.

V neděli proletí kolem Země letos největší planetka 2001 FO32

V neděli 21. března proletí kolem naší planety objekt 2001 FO32. S průměrem kolem půl kilometru půjde o největší planetku, která se letos k Zemi přiblíží. I při největším přiblížení se nicméně bude nacházet víc než 5x dál než Měsíc. Na rozdíl od jiných podobných průletů se bude planetka 2001 FO32 pohybovat relativně rychle - bude mít rychlost kolem 124 tisíc km/h.

V pátek kolem Země proletěla planetka Apophis - naposledy před těsným průletem v roce 2029

5. března se planetka Apophis na své oběžné dráze kolem Slunce přiblížila na 0,1 AU od naší planety. Šlo o zcela bezpečné přiblížení, planetka byla víc než 40x dál od Země než Měsíc. Pro astronomy šlo nicméně o poslední možnost zjistit o tomto tělese více informací, než se v roce 2029 přiblíží na 32 tisíc kilometrů. Ani za 8 let však srážka se Zemí nehrozí.

Začátek mise DART byl odložen, přílet k planetce Didymos však zůstává stejný

NASA posune datum startu vesmírné mise DART, která má za cíl narazit do měsíce blízké planetky Didymos a ověřit tak možnosti planetární obrany. Z původního termínu v létě tohoto roku se start posouvá do sekundárního startovacího okna mezi letošním listopadem a únorem roku 2022. Důvodem je získání dodatečného času na přípravu dvou klíčových instrumentů - kamery a solárních panelů.

Sonda OSIRIS-REx by po odeslání vzorků z planetky Bennu na Zemi mohla letět k nebezpečné planetce Apophis

Operátoři mise OSIRIS-REx zvažují, co bude tato vesmírná sonda dělat poté, co odevzdá úspěšně posbírané vzorky materiálu z planetky Bennu. K tomu by mělo dojít v roce 2023, kdy kolem naší planety proletí a vypustí malý kontejner k povrchu. Samotná sonda však zůstane ve vesmíru a bude moci navštívit nějaký další objekt. Tím by mohla být planetka Apophis, která v roce 2029 proletí v těsné blízkosti Země a je možné, že se v dalších letech naší planetě přiblíží ještě víc.