NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

Teleskop má vycházet z designu nerealizovaného projektu NEOCam a bude stavět na úspěchu mise NEOWISE. Nebezpečné planetky bude hledat v infračerveném světle, které představuje teplo odražené od jejich povrchu. Pokud bude mít NASA dostatek financí, mohl by nový teleskop letět do vesmíru už v roce 2025 a díky novým rozpočtovým pravidlům tom vypadá, že by peníze být mohly.

Na rozdíl od nerealizovaného projektu NEOCam, který měl čistě vědecký charakter, má být totiž nový teleskop financován z rozpočtu pro planetární obranu, čímž by měl mít větší šanci na realizaci. Další rozdíl bude v cíli teleskopu, pro vědecké účely totiž stačilo pozorovat statisticky významný vzorek planetek, pro planetární obranu jich musí teleskop najít co nejvíce.

Primární mise nového teleskopu by měla trvat 5 let, ale mělo by být možné ji prodloužit až na 10. Design mise má umožnit fungování i bez chladícího média, což umožní teleskopu pozorovat i velmi chladné nebo málo zářivé objekty. Za 10 let fungování vědci předpokládají, že by teleskop mohl najít na 90 % objektů v okolí oběžné dráhy naší planety. S dobře zmapovanými NEO objekty bude snadnější předpovídat potenciální kolize těchto planetek se Zemí.

Další zprávy z kategorie NEO

Rekordně blízký průlet planetky kolem Země, pouhých 400 kilometrů

20. 11. 2020 (novější než zobrazený článek)

V noci z pátku na sobotu kolem Země proletěla malá planetka 2020 VT4 o velikosti pouhých několika metrů. Na rozdíl od nespočtu jiných planetek, které kolem Země proletí, se tato přiblížila na rekordní vzdálenost - pouhých 400 kilometrů. V podobné vzdálenosti například obíhá Zemi Mezinárodní vesmírná stanice.

Jarkovského efekt mění oběžnou dráhu planetky Apophis. Nelze kvůli tomu vyloučit srážku se Zemí v roce 2068

28. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové z University of Hawai oznámili detekci Jarkovského efektu u planetky Apophis, která se v následujících 100 letech 3x nebezpečně přiblíží naší planetě. Při tomto efektu dochází ke změně trajektorie planetek v důsledku vyzařování tepla z povrchu. Roste tak nejistota oběžné dráhy planetky a nelze s jistotou vyloučit, že se v roce 2069 nesrazí se Zemí.

K Zemi se blíží malý objekt, který by se brzy mohl stát dočasným měsícem naší planety

2. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Oběžná dráha objektu 2020 SO o velikosti několika metrů je velmi podobná Zemi, přibližuje se k nám rychlostí 3 tisíc kilometrů za hodinu. NASA předpokládá, že by jej koncem října mohla gravitace naší planety zachytit a udělat z něj nový mini-měsíc. Zvláštní oběžná dráha vede některé vědce k myšlence, že by nemuselo jít o přirozenou planetku, ale poslední stupeň rakety z roku 1966.

Vesmírná sonda Haybusa2 má po odebrání vzorků z planetky Ryugu další cíl: planetku 1998 KY26

28. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Japonská sonda Hayabusa2 loni odebrala vzorky z povrchu planetky Ryugu a aktuálně je na cestě zpět k Zemi. Letos v prosinci se od sondy oddělí kapsle se vzorky, která vstoupí do atmosféry. Samotná sonda ale zůstane ve vesmíru - po průletu kolem Země zamíří k planetce 2001 CC21, kolem které proletí a bude pokračovat ke svému finálnímu cíli: drobné planetce 1998 KY26 s velmi rychlou rotací.

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetka

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve zhruba 100x větší vzdálenosti, než obíhá Měsíc Zemi, proletěla ve čtvrtek planetka 2020 QU6. Šlo tedy o bezpečný průlet a Zemi ani družicím na oběžné dráze nic nehrozilo. Objev se podařil amatérskému astronomovi Leonardu Amaralovi z Brazílie. Pozorování ze Země ukázala, že planetka má na šířku zhruba 1 kilometr.

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečí

13. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili začátkem července na oběžné dráze blízké Zemi malou planetku 2020 NK1. Zpočátku nebylo zřejmé, zda ji její oběžná dráha nezavede ke srážce se Zemí mezi roky 2086 a 2101. Nová pozorování radioteleskopem Arecibo nyní potvrdila, že žádné nebezpečí od této planetky Zemi nehrozí.

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenosti

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

V sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.