NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019
NEO WISE Planetky (asteroidy) Země

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

Teleskop má vycházet z designu nerealizovaného projektu NEOCam a bude stavět na úspěchu mise NEOWISE. Nebezpečné planetky bude hledat v infračerveném světle, které představuje teplo odražené od jejich povrchu. Pokud bude mít NASA dostatek financí, mohl by nový teleskop letět do vesmíru už v roce 2025 a díky novým rozpočtovým pravidlům tom vypadá, že by peníze být mohly.

Na rozdíl od nerealizovaného projektu NEOCam, který měl čistě vědecký charakter, má být totiž nový teleskop financován z rozpočtu pro planetární obranu, čímž by měl mít větší šanci na realizaci. Další rozdíl bude v cíli teleskopu, pro vědecké účely totiž stačilo pozorovat statisticky významný vzorek planetek, pro planetární obranu jich musí teleskop najít co nejvíce.

Primární mise nového teleskopu by měla trvat 5 let, ale mělo by být možné ji prodloužit až na 10. Design mise má umožnit fungování i bez chladícího média, což umožní teleskopu pozorovat i velmi chladné nebo málo zářivé objekty. Za 10 let fungování vědci předpokládají, že by teleskop mohl najít na 90 % objektů v okolí oběžné dráhy naší planety. S dobře zmapovanými NEO objekty bude snadnější předpovídat potenciální kolize těchto planetek se Zemí.

Další zprávy z kategorie NEO

28. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Haybusa2 má po odebrání vzorků z planetky Ryugu další cíl: planetku 1998 KY26Japonská sonda Hayabusa2 loni odebrala vzorky z povrchu planetky Ryugu a aktuálně je na cestě zpět k Zemi. Letos v prosinci se od sondy oddělí kapsle se vzorky, která vstoupí do atmosféry. Samotná sonda ale zůstane ve vesmíru - po průletu kolem Země zamíří k planetce 2001 CC21, kolem které proletí a bude pokračovat ke svému finálnímu cíli: drobné planetce 1998 KY26 s velmi rychlou rotací.

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetka

14. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země ve čtvrtek proletěla doposud neznámá kilometrová planetkaVe zhruba 100x větší vzdálenosti, než obíhá Měsíc Zemi, proletěla ve čtvrtek planetka 2020 QU6. Šlo tedy o bezpečný průlet a Zemi ani družicím na oběžné dráze nic nehrozilo. Objev se podařil amatérskému astronomovi Leonardu Amaralovi z Brazílie. Pozorování ze Země ukázala, že planetka má na šířku zhruba 1 kilometr.

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečí

13. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka 2020 NK1 neznamená pro Zemi žádné nebezpečíAstronomové objevili začátkem července na oběžné dráze blízké Zemi malou planetku 2020 NK1. Zpočátku nebylo zřejmé, zda ji její oběžná dráha nezavede ke srážce se Zemí mezi roky 2086 a 2101. Nová pozorování radioteleskopem Arecibo nyní potvrdila, že žádné nebezpečí od této planetky Zemi nehrozí.

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

K Zemi žádná nebezpečná planetka nemíří, o víkendu proletí v bezpečné vzdálenostiV sobotu 6. června proletí kolem naší planety malá planetka s označením 2002 NN4 (163348). Navzdory poplašným titulkům, které zaplavily světový i český internet, však nepředstavuje pro život na Zemi žádné nebezpečí. Proletí totiž víc než 5 milionů kilometrů od Země - to je víc než 14x dál než Měsíc.

27. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planeta Země před 3 lety zachytila malou planetku a vytvořila si z ní malý, dočasný měsícNaši planetu kromě Měsíce mohou obíhat také výrazně menší přirozené satelity, nazývají se miniměsíce. Jde o planetky dočasně zachycené gravitací Země, které většinou po několika měsících shoří v atmosféře, nebo jsou vymrštěny do vesmíru. Jeden takový se vědcům nyní podařilo identifikovat a k jejich překvapení se zdá, že Zemi obíhá už 3 roky. Jde teprve o druhý potvrzený miniměsíc naší planety.

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc

14. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem Země proletěla planetka, u které astronomové objevili malinkatý měsíc27. ledna astronomové objevili malou planetku 2020 BX12. Při důkladném prozkoumání radioteleskopem Arecibo se v její blízkosti podařilo objevit ještě jednu, menší, která ji obíhá. Začátkem února obě proletěly bezpečně kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 0,03 AU.

10. 7. 2019

Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhuAstronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.