Nová pozorování ukazují, že čtvrté největší těleso pásu asteroidů Hygeia má kulatý tvar

Planetka Hygeia obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Jde o čtvrtý největší objekt v této oblasti s průměrem zhruba 430 kilometrů. Ještě donedávna vědci předpokládali, že má oválný tvar s osami 350 a 500 kilometrů v průměru, nová pozorování teleskopem VLT s instrumentem SPHERE však ukazují, že tvar planetky je kulatý. Hygeia by se tak mohla stát zatím nejmenší trpasličí planetou ve sluneční soustavě.

Hygeia

Hygeia Snímek pořízený teleskopem VLT (Very Large Telescope) a instrumentem SPHERES v roce 2019.

Hygeia je v pásu asteroidů součástí skupiny planetek, které mají podobnou oběžnou dráhu. Vědci předpokládají, že tyto planetky vznikly při srážce Hygeii s jiným objektem a očekávali na jejím povrchu velký kráter, který by byl pozůstatkem této kolize. Z nových pozorování nicméně vyplývá, že Hygeia má relativně homogenní povrch s malým množstvím impaktních kráterů.

Podle nových simulací se před dvěma miliardami let srazila původní planetka s objektem o průměru kolem 110 kilometrů. Tato srážka kompletně zničila obě tělesa a z materiálu, který po ní zbyl vznikla nová planetka Hygeia s kulatým tvarem. Zároveň také vznikla skupina planetek Hygeia, které nyní mají podobnou oběžnou dráhu.

Hygeia se tak nyní stala jedním z kandidátů na trpasličí planetu, splňuje totiž všechny nutné podmínky definice této třídy těles:
  • Obíhá Slunce,
  • není na oběžné dráze jiného tělesa (což neplatí pro měsíce),
  • na její oběžné dráze se nachází další objekty (což neplatí pro planety),
  • má kulatý tvar.
Aby byla planetka zařazena mezi ostatní trpasličí planety sluneční soustavy, musí být ještě schválena Mezinárodní astronomickou unií (IAU). Na studii publikované v magazínu Nature se podíleli také čeští astronomové Miroslav Brož, Pavel Ševeček a Josef Hanuš z Astronomického ústavu Univerzity Karlovy v Praze.

Další zprávy z kategorie Trpasličí planety

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?

28. 5. 2019

Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018

Mezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18 (s neoficiální přezdívkou FarOut), která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planety

9. 11. 2018

Trpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

Planetka 2015 BP519 má extrémní orbitu, mohla by být ovlivněna doposud neznámou planetou

17. 5. 2018

V roce 2014 astronomové poprvé pozorovali vzdálenou planetku 2015 BP519, která se nachází za oběžnou dráhou planety Neptun, v Kuiperově pásu. Podle jejich nových zjištění má velmi eliptickou oběžnou dráhu, která má navíc výrazný sklon dráhy vůči rovině ekliptiky. Takto extrémní orbita by mohla být dána gravitačním vlivem masivního tělesa v Kuiperově pásu, což by podporovalo teorii o existenci deváté planety sluneční soustavy, přímé důkazy však stále neexistují.

Trpasličí planeta Haumea má prstenec a je ještě větší než se odhadovalo

15. 10. 2017

Haumea je těleso, které obíhá Slunce ve vzdálenosti mezi 35 a 51 AU, nachází se tedy za planetou Neptun v chladné a temné oblasti sluneční soustavy známé jako Kuiperův pás. Tato teprve nedávno objevená trpasličí planeta má dva známé měsíce, velmi protáhlý tvar a podle nových pozorování také planetární prstenec. Už tak zvláštní Haumea se tím pro astronomy a astrofyziky stává ještě zajímavějším tělesem pro zkoumání.

K průletu kolem Pluta zbývá necelý měsíc, New Horizons už vidí detaily na povrchu

21. 6. 2015

14. června, měsíc před blížícím se historicky prvním průletem kolem Pluta, zažehla sonda New Horizons své trysky, aby mírně zkorigovala svou trajektorii. Ta ji 14. července zavede do blízkosti 12 tisíc kilometrů od povrchu Pluta, ze které sonda pořídí množství snímků a měření, která budou po průletu postupně zasílána na Zemi. Mezitím už vědci zkoumají první snímky trpasličí planety Pluto a systému jejích měsíců pořízené ze vzdálenosti přes 35 milionů kilometrů.

Trpasličí planeta Makemake v Kuiperově pásu nemá oproti očekávání žádnou atmosféru