Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

V datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Sedna

Sedna Ilustrace znázorňující planetku Sedna s vysoce eliptickou dráhou na okraji sluneční soustavy.

Primárním cílem DES bylo mapování vzdálených galaxií a supernov, což má vědcům prozradit více o temné energii, která má vysvětlovat zrychlující se rozpínání vesmíru. Tento průzkum probíhal mezi lety 2013 a 2019 a byly při něm zaznamenávány také objekty mnohem blíže, které patří do sluneční soustavy.

Vědci proto přišli s metodou, která jim umožnila ve snímcích identifikovat tzv. TNO (trans-neptunian objects) - tedy tělesa nacházející se za Neptunem, v oblasti označované jako Kuiperův pás. Poznají je pomocí jejich pohybu, který se liší od vzdálených hvězd a galaxií ve větší vzdálenosti.

Nová metoda našla v datech z prvních dvou let DES celkem 316 objektů, jejichž oběžná dráha napovídá, že se nachází v Kuiperově pásu. Mezi nimi je 139 nových planetek, o kterých se doposud nevědělo. To je poměrně velké číslo, v Kuiperově pásu bylo totiž dodnes známo pouze zhruba 3 tisíce objektů.

Nově objevené planetky se nachází od 30 do 90 AU (1 AU je vzdálenost Země-Slunce, Pluto se nachází asi 40 AU od Slunce). Jejich další charakteristiky je zatím těžké odhadnout, není tak zřejmé ani to, jak jsou tyto planetky velké, nebo jaké mají složení.

Vědci nyní budou zkoumat další data sety Dark Energy Survey z následujících let. Očekávají, že by v nich mohli identifikovat stovky dalších TNO objektů.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

Planetka za oběžnou dráhou planety Jupiter vykazuje aktivitu podobnou kometě

30. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědeckému týmu vedenému Colinem Chandlerem se podařilo objevit aktivitu na jedné z planetek, které obíhají Slunce mezi oběžnými drahami planet Jupiter a Neptun. Planetku 2014 OG392 obklopuje podobné koma, jako mají komety, které se táhne až do vzdálenosti 400 tisíc kilometrů (0,0026 AU).

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

Sluneční soustava mohla dostat svou dnešní konfiguraci planet krátce po svém vzniku

27. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sluneční soustava vznikla z oblaku prachu, který zbyl v okolí Slunce po jeho vzniku před 4,6 miliardami let. Z tohoto oblaku se zrodily planety, jejich měsíce i další drobné objekty jako planetky a komety. Donedávna se předpokládalo, že aktuální rozložení planet a dalších objektů ve sluneční soustavě se ustálilo zhruba 700 milionů let po vzniku soustavy, podle nové studie to však mohlo být výrazně dříve.

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

22. 11. 2019

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth

14. 11. 2019

1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

25. 10. 2019

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?

28. 5. 2019

Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.