Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskem

Galaxie, které pozorujeme v dnešním vesmíru, vznikaly postupně a své aktuální hmotnosti dosáhly relativně nedávno v porovnání se stářím vesmíru. To však neplatí pro nově identifikovanou galaxii DLA0817g, astronomové ji pozorují v dávném vesmíru a už tehdy dosahovala uctivé hmotnosti. Jde zároveň o nejvzdálenější galaxii s rotujícím diskem, která kdy byla pozorována.

Galaxie DLA0817g

Galaxie DLA0817g Snímek galaxie DLA0817g v rádiovém spektru zachycený observatoří ALMA.

K objevu přispěla pozorování observatoře ALMA a výsledky byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature.

Díky obrovské vzdálenosti k nám světlo od tohoto objektu letí miliardy let. Galaxii DLA0817g (označovanou také jako Wolfův disk) tak vědci pozorují v době pouze 1,5 miliardy let po velkém třesku. Při odhadovaném stáří vesmíru 13,8 miliard let je to v jeho úplném počátku.

Doposud pozorované galaxie v tomto období mají zcela jiný tvar a většinou chaotickou strukturu. Podle vědců totiž vznikaly hlavně prostřednictvím kolizí menších galaxií a oblaků plynů. Struktura takto zrozených galaxií se stabilizovala většinou až 6 miliard let po velkém třesku.

Podle Xaviera Prochasky, který se na studii podílel, mohla galaxie DLA0817g vzniknout postupným absorbováním plynů ze svého okolí. Právě to by mohlo vést k jejímu tvaru a hmotnosti.

Zkoumání teleskopy VLA a Hubble navíc ukazují na intenzivní míru zrodu nových hvězd v této galaxii. Nově hvězdy v této galaxii v tomto období vznikaly až 10x více než dnes v Mléčné dráze.