Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopek

Na snímcích Marsu z vesmírné sondy Mars Express s po dvou letech znovu objevil 1 800 kilometrů dlouhý mrak, který zdánlivě vychází ze sopky Arsia Mons. Žádná sopka na Marsu však není aktivní, mrak vzniká jiným než vulkanickým způsobem.

Mars, dlouhý mrak ze sopky Arsia mons

Mars, dlouhý mrak ze sopky Arsia mons Snímky Marsu z orbitální sondy Mars Express pořízené 17. a 19. července.

Dlouhý mrak je složen hlavně z vodního ledu a vzniká v interakci proudění vzduchu ze závětrnou stranou sopky. Podobný úkaz vědci pozorovali také před dvěma roky, kdy bylo na Marsu stejné roční období jako nyní (rok na Marsu trvá dva roky na Zemi).

Podobné mraky vznikají na tomto místě a v této sezóně každé ráno po dobu až 80 dní. Po tři hodiny velikost mraku roste, aby kolem poledne rychle zmizel. Jev dostal označení AMEC (Arsia Mons Elongated Cloud).

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Krtek už je celý zavrtaný pod zemí. Malá sonda se příští rok znovu pokusí proniknout 5 metrů pod povrch MarsuSonda HP3 přezdívaná Krtek se po dlouhých měsících neúspěšných pokusů zavrtala celá pod povrch Marsu. Malé zařízení, které má za úkol měřit teplotu v nitru planety, narazilo na problém, když složení zeminy v místě přistání neodpovídalo předpokladům, pro které bylo vyvinuto. K finálnímu zavrtání nakonec výrazně pomohlo robotické rameno hlavní sondy InSight.

8. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

S detekcí nově vzniklých kráterů na povrchu Marsu vědcům pomáhá umělá inteligenceMezi roky 2010 a 2012 se v atmosféře Marsu rozpadl malý meteorit a vytvořil na jeho povrchu skupinu kráterů. To by nebylo nic až tolik výjimečného, podobných událostí už bylo u sousední planety detekováno velké množství. Na rozdíl od předchozích nových kráterů na Marsu však byl tento poprvé detekován automatickým programem. Vědci si od nového přístupu slibují více objevů a v budoucnu možná i chytřejší orbitální sondy.

Radarová měření potvrdila existenci několika vodních těles pod povrchem Marsu

4. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Radarová měření potvrdila existenci několika vodních těles pod povrchem MarsuEvropská orbitální sonda Mars Express objevila v roce 2018 pod jižním pólem Marsu jezero s vodou. Na oblast se od té doby zaměřila a prozkoumala ji do většího detailu, což přineslo objev dalších vodních těles pod povrchem planety. Existence kapalné vody na sousední planetě by mohla znamenat existenci života, ale také naději pro budoucí kolonisty.

12. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Japonská sonda MMX bude první, která pořídí snímky Marsu v 8K rozlišení, na Zemi je ale nepošleJaponská vesmírná agentura JAXA a vysílací společnost NHK společně vyvinou kameru s ultra-vysokým rozlišením pro vesmírnou misi MMX. Snímky Marsu a jeho měsíců pořízené v bezprecedentním rozlišení budou ale tak velké, že nebude možné je poslat zpět na Zemi. Sonda proto bude na Zemi posílat pouze zmenšené snímky a ty s největším rozlišením přiveze spolu se vzorky hornin na Zemi.

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSight

10. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSightPodobně jako na Zemi, i na Marsu lze pozorovat zatmění Slunce, vypadá ale trochu jinak. Nečekaný zážitek zaznamenává při zatmění stacionární sonda InSight - při zakrytí Slunce měsícem Phobos se jeden z jejích instrumentů nečekaně naklání.

15. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Loď, která veze na Mars rover Perseverance, úspěšně provedla korekci trajektorieCelkem je na cestě k Marsu plánováno 6 korekcí, které zajistí, že rover doletí k Marsu ve správný čas a na správné místo.

31. 7. 2020

Proleťte se nad kráterem Jezero na Marsu, kam ve čtvrtek odletěla sonda s roverem PerseveranceVe čtvrtek odletěla do vesmíru raketa Atlas V s roverem Perseverance, který míří na Mars. Na sousední planetě přistane 18. února příštího roku v kráteru Jezero. Právě nad tímto místem se můžete proletět v novém videu poskládaném ze snímků z orbitální sondy Mars Express.