Objev pěti vzácných rádiových galaxií vědcům prozradí více o raném vesmíru

23. 9. 2020

Astronomové detekovali pětici nových velkých rádiových galaxií (Giant Radio Galaxies, GRG). Mají velikosti mezi 2,3 a 2,6 milionů světelných let napříč (pro srovnání: Mléčná dráha má napříč mezi 150 - 200 tisíci světelných let). Studiem tohoto typu galaxií chtějí zjistit více o rádiových zdrojích ve vesmíru.

Galaxie Sombrero

Galaxie Sombrero jinak známá také jako M104, zachycená Hubblovým vesmírným teleskopem. Galaxie vzdálená 50 milionů světelných let je pozorovatelná i malým teleskopem v souhvězdí Panny.

GRG galaxie mají obecně velikost přes 2,28 milionů světelných let. Jde o vzácné objekty, které vznikly v prostředích s nízkou hustotou v raném vesmíru. Tyto galaxie velmi intenzivně září v rádiovém spektru elektromagnetického záření. Vědcům tak mohou prozradit informace o tom, jak se vesmír vyvíjel ve svých počátcích.

Označení nově detekovaných objektů

• J0941+3126
  • J1331+2557
  • J1402+2442
  • J1421+1016
  • J1646+3627

Další zprávy z kategorie Galaxie

V galaxii M85 se nachází tři různé skupiny kulových hvězdokup nesoucí známky předchozích událostí

26. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali kulové hvězdokupy v galaxii Messier 85 a identifikovali v ní tři různé typy těchto specifických uskupení hvězd. Každá z nich má jinou barvu, rychlost a složení a zdá se, že každá z nich vypovídá o specifické události, která se v této galaxii stala.

Izolované trpasličí galaxie by vědcům mohly prozradit více o evoluci hvězd

18. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům ze Special Astrophysical Observatory v Rusku se podařilo určit přesné vzdálenosti a metalicitu 18 trpasličích galaxií. Využili k tomu metodu TRGB (Tip of the red-giant branch), při které je zkoumána nejzářivější hvězda ve fázi rudého obra, podle které je následně určena vzdálenost celé galaxie.

Plyny unikající z galaxií by mohly prozrazovat více o procesech uvnitř

9. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomům z Japonska se podařilo pomocí observatoře ALMA detekovat molekulární proud vycházející z galaxie NGC 1482. Detekovaný únik materiálu z galaxie označovaný jako galaktický vítr by mohl vědcům prozradit více o vnitřních procesech, které v ní probíhají.

Rychle rotující hvězdy v centru Mléčné dráhy by mohly pocházet z okraje galaxie

1. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Podle vědecké studie, která vyšla v magazínu The Astrophysical Journal Letters, se v jdáru naší galaxie nachází skupina hvězd, které se liší od ostatních ve svém okolí. Tyto hvězdy zřejmě vznikly jinde v Mléčné dráze a do jejího středu se dostaly až po svém zrodu.

V galaxii M51 byl objeven první kandidát na planetu mimo Mléčnou dráhou

30. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve sluneční soustavě máme 8 planet. V posledních dvou dekádách k nim astronomové objevili několik tisícovek exoplanet v Mléčné dráze. Nyní se vědcům podařilo objevit prvního kandidáta na extragalaktickou planetu, tedy planetu obíhající hvězdu mimo naši galaxii. Jedná se o objekt v binárním systému v galaxii M51 (Vírová galaxie, Whirlpool) ve vzdálenosti 23 milionů světelných let.

Haló obklopující sousední galaxii Andromedu se dotýká podobného regionu naší galaxie

1. 9. 2020

Vědci pomocí vesmírného teleskopu Hubble zmapovali obálku plynů obklopující sousední galaxii Andromeda. Toto galaktické haló se rozpíná 1,3 - 2 miliony světelných let od galaxie, což je na půl cesty k Mléčné dráze. Jedná se o doposud nejdetailnější studii jakéhokoliv galaktického haló.

Astronomové pozorují nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze

19. 8. 2020

Astronomové pomocí radioteleskopu ALMA pozorovali extrémně vzdálenou galaxii SPT0418-47, která se překvapivě podobá Mléčné dráze. Galaxie je tak daleko, že světlo od ní k nám letělo přes 12 miliard let, existovala tedy v době, kdy měl vesmír stáří jen asi 1,5 miliard let. V tomto období vědci předpokládali existenci galaxií spíše s chaotickou strukturou, zřetelné vnitřní uspořádání této vzdálené galaxie tedy znamená velké překvapení.