Radarová měření potvrdila existenci několika vodních těles pod povrchem Marsu

4. 10. 2020

Evropská orbitální sonda Mars Express objevila v roce 2018 pod jižním pólem Marsu jezero s vodou. Na oblast se od té doby zaměřila a prozkoumala ji do většího detailu, což přineslo objev dalších vodních těles pod povrchem planety. Existence kapalné vody na sousední planetě by mohla znamenat existenci života, ale také naději pro budoucí kolonisty.

Mars, podpovrchové jezero

Mars, podpovrchové jezero Na levém snímku je zobrazená jižní polární čepička Marsu a umístění studované oblasti o šířce asi 200 kilometrů. Prostřední snímek ukazuje posbíraná radarová data, kde modrá signalizuje nejsilnější odrazivost. Na pravém snímku jsou potom ukázány detekované vrstvy ledu prachu a oblast s detekovanou vodou.

Pomocí radaru na palubě sondy Mars Express bylo v roce 2018 objeveno jezero v hloubce 1,5 kilometru. Nyní byla díky novým pozorováním a odlišné analýze dat objevena tři další vodní tělesa ve stejném regionu. Největší z nich má rozlohu 20 x 30 kilometrů a je obklopeno dalšími, menšími.

Voda pod povrchem se zdá být kapalná, což vede vědce k závěru, že musí být extrémně slaná. Jako nepravděpodobné označili možnosti, že by byla pod velkým tlakem, nebo že by byla zahřívána geotermálními procesy.

Podobnou technikou byla objevena také podpovrchová jezera na Antarktidě, z nichž největší je zřejmě jezero Vostok, které se nachází 4 kilometry pod ledem. Tato jezera na Zemi i na Marsu jsou zřejmě izolována po miliony, možná miliardy, let a mohla by dobře vypovídat o dobách dávno minulých. Pokud by dnes na Marsu existoval nějaký život, vědci předpokládají, že se bude ukrývat právě pod povrchem planety.

17. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

Krtek už je celý zavrtaný pod zemí. Malá sonda se příští rok znovu pokusí proniknout 5 metrů pod povrch MarsuSonda HP3 přezdívaná Krtek se po dlouhých měsících neúspěšných pokusů zavrtala celá pod povrch Marsu. Malé zařízení, které má za úkol měřit teplotu v nitru planety, narazilo na problém, když složení zeminy v místě přistání neodpovídalo předpokladům, pro které bylo vyvinuto. K finálnímu zavrtání nakonec výrazně pomohlo robotické rameno hlavní sondy InSight.

8. 10. 2020 (novější než zobrazený článek)

S detekcí nově vzniklých kráterů na povrchu Marsu vědcům pomáhá umělá inteligenceMezi roky 2010 a 2012 se v atmosféře Marsu rozpadl malý meteorit a vytvořil na jeho povrchu skupinu kráterů. To by nebylo nic až tolik výjimečného, podobných událostí už bylo u sousední planety detekováno velké množství. Na rozdíl od předchozích nových kráterů na Marsu však byl tento poprvé detekován automatickým programem. Vědci si od nového přístupu slibují více objevů a v budoucnu možná i chytřejší orbitální sondy.

12. 9. 2020

Japonská sonda MMX bude první, která pořídí snímky Marsu v 8K rozlišení, na Zemi je ale nepošleJaponská vesmírná agentura JAXA a vysílací společnost NHK společně vyvinou kameru s ultra-vysokým rozlišením pro vesmírnou misi MMX. Snímky Marsu a jeho měsíců pořízené v bezprecedentním rozlišení budou ale tak velké, že nebude možné je poslat zpět na Zemi. Sonda proto bude na Zemi posílat pouze zmenšené snímky a ty s největším rozlišením přiveze spolu se vzorky hornin na Zemi.

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSight

10. 9. 2020

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSightPodobně jako na Zemi, i na Marsu lze pozorovat zatmění Slunce, vypadá ale trochu jinak. Nečekaný zážitek zaznamenává při zatmění stacionární sonda InSight - při zakrytí Slunce měsícem Phobos se jeden z jejích instrumentů nečekaně naklání.

15. 8. 2020

Loď, která veze na Mars rover Perseverance, úspěšně provedla korekci trajektorieCelkem je na cestě k Marsu plánováno 6 korekcí, které zajistí, že rover doletí k Marsu ve správný čas a na správné místo.

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopek

1. 8. 2020

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopekNa snímcích Marsu z vesmírné sondy Mars Express s po dvou letech znovu objevil 1 800 kilometrů dlouhý mrak, který zdánlivě vychází ze sopky Arsia Mons. Žádná sopka na Marsu však není aktivní, mrak vzniká jiným než vulkanickým způsobem.

31. 7. 2020

Proleťte se nad kráterem Jezero na Marsu, kam ve čtvrtek odletěla sonda s roverem PerseveranceVe čtvrtek odletěla do vesmíru raketa Atlas V s roverem Perseverance, který míří na Mars. Na sousední planetě přistane 18. února příštího roku v kráteru Jezero. Právě nad tímto místem se můžete proletět v novém videu poskládaném ze snímků z orbitální sondy Mars Express.