Kolizí dvou bílých trpaslíků vznikl dosud nepozorovaný druh nestabilní hvězdy

Vědcům pracujícím s vesmírným teleskopem XMM-Newton se podařilo identifikovat zcela nový typ hvězdy uprostřed mlhoviny IRAS 00500+6713. Pozorování tímto rentgenovým teleskopem naznačují, že se jedná o těleso, které vzniklo sloučením dvou bílých trpaslíků. Podobný objekt zatím nikdy pozorován nebyl, vědci předpokládali, že v kolizi bílých trpaslíků hvězdy buďto zaniknou v supernově, nebo se ve výjimečných případech sloučí do většího bílého trpaslíka.

Hvězda J005311

Bílý trpaslík

Když hvězdě velikosti Slunce dojde palivo pro termojadernou fúzi, její jádro se smrskne do malého hustého objektu a zároveň odhodí svrchní vrstvy do svého okolí. Kolem hvězdy tak vznikne tzv. planetární mlhovina, v jejímž středu září malý bílý trpaslík. Výsledný objekt dosahuje hmotnosti srovnatelné s hmotností Slunce, velikostí je však srovnatelný například se Zemí.

Historie pozorování

V roce 2019 byla v jádru mlhoviny IRAS 00500+6713 objevena centrální hvězda J005311 s nezvykle rychlými hvězdnými větry. Nová pozorování v rentgenovém spektru nyní ukázala, že tento objekt má také nezvyklé složení - dominuje kyslík a neon. V nově publikované studii v magazínu Astronomy and Astrophysics vědci z těchto informací dospěli k závěru, že hvězda vznikla v kolizi dvou bílých trpaslíků. To ale bylo pro vědce překvapení. Kolize dvou bílých trpaslíků totiž většinou vede k supernově a zničení obou hvězd. Další možností je také vznik nového, masivnějšího bílého trpaslíka (objev takového masivního bílého trpaslíka byl oznámen zhruba před rokem). Vše záleží na hmotnosti: bílí trpaslíci totiž mají horní limit zhruba 1,4 slunečních mas, pokud jej překročí, vzniká neutronová hvězda.

Kolize a supernova

Mlhovina IRAS 00500+6713 zřejmě vznikla z binárního hvězdného systému s dvěma bílými trpaslíky. Tyto drobné a velmi husté hvězdy se k sobě neustále přibližovaly, až došlo k jejich kolizi a spojení, ze kterého vzešla relativně slabá supernova. Výsledkem je pozorovaná mlhovina tvořená materiálem, který byl supernovou vymrštěn do bezprostředního okolí, a také zcela nová hvězda. Tato nová hvězda patří do kategorie, která dodnes pozorována nebyla. Intenzivně září v rentgenovém a infračerveném spektru a je zřejmě velmi nestabilní - vědci jí předpovídají životnost maximálně 10 tisíc let. Detekované rentgenové záření bylo natolik silné, že vědci vyloučili možnost, že by šlo o bílého trpaslíka.