Galaxie < LIVING fUTURE

V galaktické kupě v souhvězdí Pece bylo objeveno množství kompaktních trpasličích galaxií

Astronomové z University of Groningen v Holandsku a dalších objevili 44 nových kompaktních trpasličích galaxií v galaktické kupě v souhvězdí Pece (Fornax Cluster). Tento druh malých galaxií byl poprvé identifikován teprve před 20 lety a představuje pomyslný most mezi kulovými hvězdokupami a trpasličími galaxiemi. Pro vědce představují unikátní objekty, které jim mohou napovědět o tom, jak se galaxie ve vesmíru vyvíjejí.

Kupa galaxií v Peci

Kupa galaxií v Peci Galaktická kupa v souhvězdí Pece zachycená vesmírným teleskopem WISE.

Kompaktní trpasličí galaxie (ultra-compact dwarf galaxies, UCDs) mají v průměru pouze kolem 200 světelných let, obsahují však až 100 milionů hvězd. Tvoří tak velmi hustou strukturu, ve které se hvězdy mohou nacházet až 25x blíže, než je tomu běžné v okolí Slunce, kde se vzdálenosti mezi hvězdami pohybují v jednotkách světelných let.

Galaktická kupa v Peci (Fornax Cluster) je druhá nejhustější kupa galaxií v blízkosti Mléčné dráhy. Společně s Místní kupou galaxií (kam paří také Mléčná dráha) je součástí Místní nadkupy galaxií.

K už známým 61 kompaktním galaxiím v této kupě nyní vědci objevili dalších 44. Téměř všechny nově objevené UCD se nacházejí mimo jádro kupy, kde naopak leží většina dříve objevených objektů.