Alfa Centauri < LIVING fUTURE

Na nejbližší hvězdě Proxima Centauri se objevila jedna z nejsilnějších zaznamenaných erupcí

Nově publikovaná studie popisuje objev extrémně silného záblesku z hvězdy Proxima Centauri, která se nachází 4,2 světelných let daleko a je tak nejbližší hvězdou ke Slunci. Na tuto erupci narazili astronomové při pozorování hvězdy devíti teleskopy na Zemi i ve vesmíru. V dalekém ultrafialovém spektru se jedná o nejzářivější detekovanou erupci.

Červený trpaslík

Erupce se na Proxima Centauri objevila v květnu 2019. Astronomové ji objevili v datech z teleskopů Hubble, TESS, ALMA a dalších. Každý z použitých teleskopů zkoumá vesmír v trochu jiné vlnové délce a erupce se v různých částech spektra jevila odlišně. Nejzářivější byla v dalekém ultrafialovém světle, kde zesílila až 14 000x.

Aktivita hvězdy zřejmě bude do značné míry překážkou pro možný život na exoplanetě Proxima Centauri b. Jedná se o skalnatou planetu, která má 1,3 hmotnosti Země a obíhá hvězdu ve vzdálenosti 0,05 AU.