V blízkosti sluneční soustavy se nachází doposud neznámá masivní hvězdokupa

Masivní otevřená hvězdokupa se skrývala pouhých 7 tisíc světelných let od Slunce a podle odhadů má celkovou hmotnost kolem 10 tisíc slunečních mas. Skupina hvězd podobného stáří i pohybu dostala označení Valparaíso 1. Nově rozpoznaná hvězdokupa doposud unikala detekci, protože její hvězdy jsou ze Země pozorované společně s jinými v popředí a pozadí, které ke skupině nepatří. K jejímu objevu pomohla až data z evropského teleskopu Gaia, který mapuje hvězdy v Mléčné dráze.

Kulová hvězdokupa NGC 3201

Kulová hvězdokupa NGC 3201 Snímek kulové hvězdokupy NGC 3201 pořízený teleskopem La Silla, která patří Evropské jižní observatoři (ESO).

Hvězdokupy

Hvězdokupy jsou skupiny hvězd vázané dohromady vlastní gravitací. Dělí se na dvě hlavní skupiny: Otevřené hvězdokupy a Kulové hvězdokupy.

Struktura otevřených hvězdokup byla narušena vnějšími gravitačními vlivy, jednotlivé hvězdy však dál putují vesmírem stejným směrem a rychlostí. Jejich hvězdy jsou relativně mladé a ve hvězdokupě jich bývá několik stovek.

Kulové hvězdokupy (globular clusters) jsou gravitací pevně vázány do kompaktní struktury, která může mít v průměru přes 100 světelných let. Jejich hvězdy jsou zpravidla staré víc než 10 miliard let a pochází tedy z raného vesmíru. Kulové hvězdokupy obsahují hvězdy populace II, které vznikly z počátečního materiálu v galaxii.

Teleskop Gaia od roku 2014 pozoruje hvězdy v naší galaxii. Při poslední publikaci dat z této mise se v katalogu nacházely téměř 2 miliardy hvězd. Kromě jejich přesné polohy je součástí katalogu také například pohyb, což je klíčový údaj při identifikaci hvězdokup.

Valparaíso 1 je otevřená hvězdokupa. Její hvězdy vznikly ze stejného oblaku materiálu a pohybovaly se galaxií společně v kompaktní struktuře kulové hvězdokupy. Postupně však došlo k narušení této struktury vnějšími gravitačními vlivy. Dnes jsou sice tyto hvězdy rozprostřené po okolí, stále se ale pohybují stejným směrem i rychlostí.

Stáří hvězdokupy Valparaíso 1 se odhaduje na 75 milionů let, což je věk neobvyklý pro takovou strukturu. Dodnes bylo identifikováno množství mladších, se stářím kolem 25 milionů let a méně, i několik hvězdokup se stářím kolem miliardy let. Středně staré hvězdokupy chybí. Valparaíso 1 může být výjimka, nebo první vlaštovka z mnoha, které se zatím nedaří identifikovat.

Většinu hvězd hvězdokupy tvoří červení obři, tedy hvězdy v poslední fázi svého vývoje. Mezi nimi se nachází také 180 masivních hvězd spektrálního typu B. Jedná se o velmi horké hvězdy až 20x masivnější než Slunce, které se dožívají kolem 100 milionů let.

Nový objev byl publikován v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society týmem vědců vedeným Ignaciem Negueruelou z University of Alicante in Chile. Astronomové nyní plánují hvězdokupu do detailu prozkoumat a zjistit víc o jejím vývoji a jejích hvězdách.