Vesmír < LIVING fUTURE

3 miliardy let po vzniku vesmíru vědci pozorují zárodky nadkupy galaxií podobné té, ve které se nachází Mléčná dráha

Astronomové identifikovali ve vzdálenosti 11 miliard světelných let strukturu, kterou považují za předchůdce kupy galaxií (protocluster). Pozorují ji pouhé 3 miliardy let po vzniku vesmíru a předpokládají, že se časem vyvinula v nadkupu galaxií. Tento objev pomáhá vědcům lépe pochopit, jak vznikají velké struktury ve vesmíru.

Kupa PHz G237

Nadkupy galaxií

Hvězdy a objekty, které kolem nich obíhají, jsou ve vesmíru shlukovány do galaxií. Nicméně i galaxie mají kolem menší objekty, které kolem nich obíhají (většinou jde o menší tzv. trpasličí galaxie). Společně s nimi se shlukují s dalšími galaxiemi do galaktických kup. Ani ty však nejsou osamoceny - spolu s dalšími kupami galaxií tvoří tzv. nadkupy galaxií.

Například Slunce je součástí galaxie Mléčná dráha, která spolu s dalšími desítkami galaxiemi tvoří tzv. Lokální skupinu. Ta je součástí Místní nadkupy galaxií (také Nadkupa galaxií v Panně). Podle nových poznatků to navíc vypadá, že Místní nadkupa galaxií je pouze součástí ještě větší struktury - nadkupy Laniakea, která by mohla obsahovat přes 100 tisíc galaxií.

Vědci odhadují, že v pozorovatelném vesmíru by mohlo existovat 10 milionů nadkup galaxií. Do dnešního dne bylo v blízkém i vzdáleném vesmíru zatím objeveno několik desítek galaktických nadkup.

Struktura dostala označení PHz G237.01+42.50 a podle studie publikované v Astronomy and Astrophysics by mohla být předchůdcem nadkupy galaxií podobné nadkupě Virgo, jejíž součástí je mimo jiné Mléčná dráha. Jejím průzkumem by tedy vědci mohli zjistit více o minulosti naší vlastní galaxie a nadkupy.

Vědecký tým identifikoval 63 galaxií, které do kupy náleží. V každé z nich probíhá vznik nových hvězd v takové intenzitě, že ji vědci nedokáží vysvětlit. Podle odhadů v nich vzniká až 10 000x více hvězd než v Mléčné dráze. Taková intenzita vyžaduje nesmírné množství materiálu, který galaxie spotřebovávají.

Pocházet by mohl z kosmických vláken, která tvoří tu největší strukturu ve vesmíru. Ta koncentruje materiál v kosmické pavučině, ve které potom vznikají galaxie, jejich kupy a nadkupy.

Data pro výzkum pochází z vesmírného teleskopu Planck, Large Binocular Telescope v Arizoně a Subaru Telescope v Japonsku.