do not follow here
Galaxie < LIVING fUTURE

87 nově objevených galaxií patří mezi nejstarší známé ve vesmíru

V datech z teleskopu Jamese Webba se vědcům podařilo identifikovat 87 vzdálených galaxií, které by mohly patřit mezi ty nejstarší známé. Objev vědce přibližuje ke zjištění, kdy se galaxie ve vesmíru objevily poprvé. Podle dosavadních odhadů to mohlo být 200-400 let po Velkém třesku.

MiseStartStatus
missions icon JWST 25. 12. 2021 Probíhá

Výzkum byl prezentován ve studii publikované v prosinci v magazínu Astrophysical Journal Letters. Vychází z předběžně publikovaných dat z dalekohledu JWST, ve kterých se vědcům podařilo najít desítky objektů s rudým posuvem mezi 11 a 20 (čím vyšší číslo, tím červenější a vzdálenější objekt).

Vědci předvídali, že ve vesmíru bude jen malé množství galaxií s rudým posuvem nad 11. Relativně vysoký počet nově objevených starých galaxií tak vede nutně k otázce, zda nevznikaly ještě dříve a ve větším počtu.

Rudý posuv

Rudý posuv je výsledkem prodloužení vlnové délky světla v důsledku rozpínání vesmíru. Čím delší cestu světlo od zdroje k nám urazí, tím výrazněji zčervená. Astronomové tento fenomén využívají pro určení těch největších vzdáleností ve vesmíru.