do not follow here
Vesmír < LIVING fUTURE

Hubble objevil velké modré hvězdy v blízkosti středu Mléčné dráhy, jak se tam dostaly?

Tyto velké modré hvězdy často přezdívané modří opozdilci (blue stragglers) jsou charakteristické tím, že se zdají být mladší než populace hvězd, mezi kterými se nachází. Tento typ hvězd už byl nalezen ve vzdálených shlucích hvězd i mezi blízkými hvězdami, poprvé se však astronomům podařilo spatřit je v oblasti obklopující jádro naší galaxie, to však vyvolává další otázky.

Hvězdy tohoto typu by se totiž podle studie, která vyjde v červnovém vydání magazínu Astrophysical Journal, ve středu galaxie neměly vyskytovat. Formování hvězd v této oblasti už totiž dávno ustalo a nyní se zde nachází převážně chladnější červení trpaslíci a hvězdy podobné Slunci. Přesto astronomové s pomocí Hubblova teleskopu nalezli 42 těchto hvězd, když zkoumali 182 tisíc hvězd při hledání exoplanet.

Jak se tyto hvězdy rodí je zatím záhadou, existuje několik teorií, podle kterých například mohou být modří opozdilci hvězdami, které vznikly na jiném místě a gravitačním vlivem okolních hvězd byly vymrštěny do své aktuální pozice. Obecně přijímanou teorií ale je, že vznikají z binárních hvězd, kdy masivnější z páru hvězd začne konzumovat materiál svého souputníka, což hvězdě dodává palivo pro urychlení nukleární fúze v jejím jádru a hvězda potom žhne modrou barvou podobně jako mladá hvězda.

Analýza SWEEPS (Sagittarius Window Eclipsing Extrasolar Planet Search), při které byl učiněn objev modrých hvězd, se zaměřovala na relativně malou část oblohy ve snaze zachytit změny světelnosti hvězd, které by právě byly zastíněné přecházející masivní planetou. Výsledky mimo jiné ukázaly 42 možných kandidátů na modré opozdilce, z toho u 18-37 hvězd jde o velkou pravděpodobnost, že se o tento druh hvězd skutečně jedná.

Ve skutečnosti tedy může jít o výrazně nižší číslo, než je nyní uváděno. Je však třeba brát v úvahu, že hledání modrých opozdilců nebylo cílem tohoto programu. Celá záležitost tedy vyžaduje podrobnější prozkoumání oblasti středu galaxie, která byla donedávna zastíněna prachem a oblaky mezihvězdných plynů.