Astronomové objevili s pomocí vesmírného fenoménu nejvzdálenější objekt ve vesmíru

S pomocí vesmírných teleskopů a společné gravitace celé kupy galaxií objevili astronomové malou galaxii MACS0647-JD, která se nachází ve vzdálenosti 13,3 miliard světelných let. Jde o nejvzdálenější známý objekt ve vesmíru a zároveň je také nejblíže velkému třesku, astronomové galaxii pozorují v době, kdy byl vesmír starý pouhých 420 milionů let.

MACS0647-JD je malá galaxie měřící pouze asi 600 světelných let napříč, například Mléčná dráha má 150 000 světelných let na šířku. Astronomové se domnívají, že tato minigalaxie se postupně stane jedním ze základních stavebních kamenů pro budoucí větší seskupení hvězd. V takto rané fázi vývoje vesmíru může ve skutečnosti jít o průměrně veliký, nebo dokonce jeden z větších objektů.

Pozorováním této galaxie se budou astronomové chtít dozvědět více o počátcích vesmíru. Nazíráním na tak vzdálené objekty totiž vidí doslova do minulosti a galaxii vidí skutečně ve stavu v jakém byla před miliardami let. Z pozorování objektu MACS0647-JD lze také zjistit více o vývoji prvních galaxií a hvězd.

Poslední držitel rekordu, galaxie SXDF-NB1006-2 se nachází ve vzdálenosti 12,91 miliard světelných let a byla objevena teleskopy Subaru a Keck na Havaji. Aktuální rekordman byl objeven pomocí vesmírných teleskopů Hubble a Spitzer, v rámci programu CLASH (Cluster Lensing And Supernova Survey with Hubble). CLASH využívá k pozorování vzdálených objektů efektu gravitační čočky, kdy zakřivení vznikající společným působením gravitace skupiny galaxií zakřivuje světlo a funguje jako obří vesmírná lupa.