Příští objekt, kolem kterého proletí sonda New Horizons, dostal nové jméno: Ultima Thule

Tým, který má v NASA na starosti misi New Horizons vybral nové jméno pro planetku doposud známou jako 2014 MU69. Za pomoci veřejnosti vybral označení Ultima Thule, což má symbolizovat lokaci tohoto tělesa - daleko od všeho známého. Thule je ve středověké literatuře vzdálený mýtický ostrov na severu. Sonda New Horizons kolem Ultima Thule proletí 1. ledna 2019.

New Horizons

New Horizons vesmírná sonda NASA, která se v roce 2006 vydala jako první na průzkum Pluta a Kuiperova pásu, který leží za oběžnou dráhou této trpasličí planety. Samotný průlet kolem Pluta proběhl 14. července 2015, poté sonda zamířila hlouběji do Kuiperova pásu, k planetce 2014 MU69.

Kampaně pro nalezení jména pro objekt 2014 MU69 se zúčastnilo 115 tisíc účastníků z celého světa. Společně nominovali na 34 tisíc jmen, ze kterých bylo vybráno 29 pro odbornou porotu. Výběr byl následně doplněn o další osmici jmen nominovaných členy týmu New Horizons.

Ultima Thule pochází z nápadů veřejnosti, jde však o název neoficiální. Ten oficiální přijde na řadu až po samotném průletu sondy kolem planetky. Její nové jméno bude vybráno až po tom, co bude zřejmé, zda jde o samostatné těleso a jaké má charakteristiky.

New Horizons

Sonda New Horizons překročila hranici 50 AU od Slunce

Vesmírná sonda New Horizons, která v roce 2015 proletěla kolem trpasličí planety Pluto, pokračuje dál na své cestě k hranici sluneční soustavy. Jako teprve pátá sonda překročila 17. dubna hranici 50 AU od Slunce a nachází se tedy 50x dál od naší hvězdy, než planeta Země. New Horizons tak následuje vesmírné sondy Pioneer 10 a 11 a Voyager 1 a 2.

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2021)

Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se dostalo za oběžnou dráhu Pluta. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro únor 2021.

Organické sloučeniny v atmosféře Pluta vznikají odlišným způsobem než na Titanu

Měsíc Titan, který obíhá planetu Saturn, je zahalený do husté atmosféry, kterou lze jen stěží prohlédnout až na povrch. Tato neprůhlednost je způsobena organickými sloučeninami, které vznikají v reakcích v horních vrstvách atmosféry. Předpokládalo se, že podobné procesy stojí také za výrazně tenčí zato složením podobnou atmosférou trpasličí planety Pluto. Nový výzkum nicméně ukazuje, že atmosféra Pluta vzniká jinak.

Nezvyklý tvar planetky Arrokoth by mohl být výsledkem zahřívání Kuiperova pásu

Planetka Arrokoth, známá také jako Ultima Thule nebo 2014 MU69, zřejmě v prvních 100 milionech let od svého vzniku výrazně změnila svůj tvar. Tvar planetky připomínající sněhuláka s dvěma zploštělými koulemi je zřejmě výsledkem úniku plynů. Vyplývá to ze studie vědců z Chinese Academy of Sciences a Max Planck Institute for Solar System Research publikované v magazínu Nature Astronomy.

Tvar heliosféry je podle nového výzkumu výrazně víc nepravidelný, než se předpokládalo

Heliosféra je bublina kolem Slunce, ve které převládají sluneční větry nad těmi galaktickými. Věci doposud uvažovali, že má tvar podobný kometě, který je výsledkem pohybu Slunce galaxií. Podle nového modelu tomu tak ale není, tvar heliosféry je zřejmě dost nepravidelný.

Hustota atmosféry Pluta je proměnlivá, ale nesouvisí jen se vzdáleností od Slunce

Trpasličí planeta Pluto má velmi řídkou atmosféru. Její existenci potvrdila v roce 2015 vesmírná sonda New Horizons, když kolem Pluta proletěla a zamířila hlouběji do Kuiperova pásu. Pozorování ze Země nyní ukazují, že atmosféra neřídne se vzdalováním od Slunce, jak se doposud předpokládalo.

Měření pořízená instrumentem SWAP (Solar Wind Around Pluto) na palubě vesmírné sondy New Horizons potvrzují zpomalování slunečních větrů na okraji sluneční soustavy. Předchozí data ze sond Voyager ukazovaly podobné výsledky, New Horizons má však na palubě výrazně modernější technologie. Nová měření byla publikována v magazínu Astrophysical Journal.