Globální prachová bouře na Marsu přetrvává, zřejmě potrvá několik měsíců než se prach usadí

Planeta Mars je aktuálně téměř celá zahalená prachem, který zvedla bouře po celém jejím povrchu. Je to unikátní příležitost prozkoumat, co se děje při takovém počasí v atmosféře i na povrchu sousední planety. Na oběžné dráze je několik orbitálních sond a na povrchu pracuje rover Curiosity, který vše zkoumá zblízka. Naopak rover Opportunity musel své operace přerušit, protože prach zastínil sluneční paprsky, které nabíjí její baterie přes solární panely.

30. května se na Marsu objevila první malá prachová bouře této sezóny, brzy následovaly další, které postupně rostly a spojovaly se až do globální bouře, která od poloviny června pokrývá většinu planety. Flotila sond, které zkoumají sousední planetu, pozorují vývoj bouře a její intenzitu, každá ze své unikátní perspektivy.

Opportunity

Poslední signál od sondy Opportunity byl přijat 18. července, už dávno předtím však musela omezit své aktivity pro nedostatek energie vyráběné solárními panely. Rover Opportunity potřebuje udržovat určitou teplotu pro fungování svých zařízení, delší doba neaktivity, proto může jejich chod ohrozit. K dobru roveru však může fakt, že prach v atmosféře planety působí částečně k udržení vyšších teplot než je běžné.

Curiosity

Nukleárně poháněný rover Curiosity má unikátní pozici zkoumat bouři z blízka. Prostřednictvím několika kamer Curiosity studuje velikost a množství prachových částic. Využívá také svojí nedávno opravené vrtačky, která zkoumá nitro nalezených hornin.

Mars Odyssey

Sonda Mars Odyssey je na oběžné dráze Marsu od roku 2001, podle jejich operátorů doposud nezpozorovala bouři o takové intenzitě. Z původního měření teploty jednou za deset dní tým přešel na měření dvakrát týdně.

Mars Reconnaissance Orbiter (MRO)

Sonda MRO snímá každé odpoledne celou planetu a sleduje podrobně vývoj bouře. Další instrument na palubě sondy měří teplotní rozdíly v horních a spodních vrstvách atmosféry.

MAVEN

Další orbitální sonda MAVEN zkoumá vliv bouře na horní vrstvy atmosféry, místa nad 100 kilometrů, kam se prach zvednutý ze země ani nedostane. Vědci přesto zkoumají, jestli bouře podobného charakteru nemohly přispět k úniku částic z atmosféry a jejímu výraznému zřídnutí během posledních několika miliard let.

Mars

Rover Curiosity našel na Marsu evidenci proměny některých hornin v době, kdy už planeta vysychala

Rover Curiosity zkoumá geologii v kráteru Gale na Marsu od roku 2012. Podle hornin, které rover zkoumá, se jedná o místo, které bylo kdysi dávno součástí rozsáhlého jezera. Geologické záznamy se však na různých místech kráteru podstatně liší. Podle nové studie, za to může velmi slaná voda, která některé horniny přeměnila v období kdy planeta postupně vysychala.

Při desátém letu pokořil vrtulník Ingenuity na Marsu několik rekordů

Helikoptéra Ingenuity se v pondělí 19. dubna ráno stala prvním létajícím zařízením mimo planetu Zemi. Úspěšný testovací let NASA potvrdila několik hodin poté, když na Zemi dorazila data z tohoto letu. Od té doby už helikoptéra letěla celkem 10x, se stále komplexnějším letovým plánem. Úspěšné předvedení letu v atmosféře Marsu by mělo do budoucna otevřít dveře zcela nové dimenzi průzkumu planet.

Mise InSight přináší první vědecké závěry: vědci zpřesnili odhad velikosti jádra Marsu

Podle seizmologických dat z mise InSight se vědcům podařilo určit vnitřní strukturu planety Mars. Umožnil to hlavně přístroj SEIS, který po dobu jednoho marsovského roku (zhruba 2 roky na Zemi) měřil otřesy na planetě. Více než 600 zaznamenaných otřesů vědcům poprvé odhalilo vnitřní strukturu planety pod stacionární sondou. Nové závěry byly prezentovány v sérii tří vědeckých studií.

Rover Perseverance se připravuje odebrat první vzorky hornin, které jiná sonda přiveze na Zem ke studiu

NASA dělá finalizuje přípravy roveru Perseverance na odběr prvních vzorků hornin, které poletí zpátky na Zemi. První vzorek bude pocházet ze dna pradávného jezera a mohl by vědcům prozradit více o historii sousední planety. Samotný odběr vzorku se plánuje během následujících dvou týdnů. Perseverance se bude tomuto úkolu věnovat celých 11 dnů.

Evropa se za rok chystá společně s Ruskem na Mars, v červnu byly otestovány padáky pro rover ExoMars

Evropská vesmírná agentura ESA finišuje společně s ruskou agenturou Roskosmos misi na Mars. Dlouho odkládaná mise, jejímž cílem je dopravit na Mars rover Rosalind Franklin je plánovaná na rok 2022. Na povrch rover dopraví ruská přistávací platforma Kazačok a dva padáky. Tyto padáky v červnu úspěšně prošly testy ve Švédsku, při kterých byl z výšky 29 kilometrů spuštěn dummy rover.

K Marsu zamíří dvě malé sondy na komerční sondě Photon od společnosti Rocket Lab

Společnost Rocket Lab vyhrála kontrakt NASA na výrobu dvojice vesmírných sond EscaPADE k Marsu. Rocket Lab poskytne tělo vesmírných sond, které bude založeno na Photonu - kostře, kterou chce firma nabízet svým klientům. Cílem mise EscaPADE je studium interakce atmosféry Marsu a slunečního větru a do vesmíru. Start mise je zatím plánovaný na rok 2024, kdy bude Mars v blízkosti Země při svém oběhu kolem Slunce.

Prach zanáší solární panely sondy InSight na Marsu, mohlo by to ohrozit pokračování mise

Prach, který usedá na solární panely stacionární sondy InSight, výrazně snížil množství generované energie. Kvůli jejímu nedostatku je nutné vypínat některé přístroje sondy a v budoucnu by to mohlo vést až k ukončení mise. Sonda InSight přistála na Marsu koncem roku 2018 a její primární vědecké mise měla trvat 2 roky. Zařízení je nicméně stále v pořádku a NASA dosud počítala s fungováním sondy minimálně do konce roku 2022.