První pozorování planetky Psyche v ultrafialovém záření potvrzují přítomnost železa na jejím povrchu

První pozorování Psyche v ultrafialovém spektru přinesla první detekci oxidu železitého na planetce. Podle doktorky Tracy Beckerové, která vedla studii v magazínu Planetary Science Journal, by mohlo jít o známky oxidace na povrchu Psyche. Ultrafialová pozorování byla provedena vesmírným teleskopem Hubble. Tato planetka je cílem americké mise Psyche, která by měla začít v roce 2022.

Psyche, planetka

Psyche (planetka)

Planetka Psyche (16 Psyche) je jedním z nejmasivnějších těles v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Má zhruba kulatý tvar a v průměru měří přes 200 kilometrů. Jedná se o těleso bohaté na kovy (planetka typu M) s vysokou hustotou. Vědci předpokládají, že podobné objekty jako Psyche mohly být krátce po vzniku sluneční soustavy zárodky planetárních jader.

Kovové planetky jako Psyche jsou ve sluneční soustavě poměrně vzácné a jejich průzkum by mohl vědcům hodně napovědět o vzniku planet krátce po zformování sluneční soustavy. Pokud byla podobná tělesa skutečně zárodky pro dnešní planety, může Psyche posloužit jako unikátní příležitost prozkoumat, co se ukrývá uvnitř planet. Průzkum planetárních jader u zformovaných planet je totiž možný pouze nepřímo.

Psyche (sonda)

Start vesmírné mise NASA k planetce Psyche je v plánu na srpen 2022. Vesmírná sonda poté v roce 2023 proletí kolem Marsu a začátkem roku 2026 přiletí k samotné planetce v pásu asteroidů a vstoupí na její oběžnou dráhu.

Během 21 měsíců primární mise bude sonda zkoumat geologii, složení a magnetické pole planetky. Vědci si od toho slibují zjistit více o formaci planet ve sluneční soustavě.