Povrch planetky Psyche je alespoň z 30 % tvořen kovy

Planetka Psyche v Hlavním pásu je cílem vesmírné sondy Psyche, která by k ní měla přiletět v roce 2026. Ačkoliv se jedná o jeden z největších objektů v této oblasti, víme toho o něm překvapivě málo. Týmu vedenému Katherine de Kleerovou se nyní podařilo změřit teplotu této planetky pomocí observatoře ALMA. V nové studii potom vědci odhadují, že povrch Psyche tvoří nejméně z 30 % kovy.

MiseStatusObdobí
missions icon Psyche Plánovaná 1. 8. 2022
Psyche, ALMA

Psyche (planetka)

Planetka Psyche (16 Psyche) je jedním z nejmasivnějších těles v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Má zhruba kulatý tvar a v průměru měří přes 200 kilometrů. Jedná se o těleso bohaté na kovy (planetka typu M) s vysokou hustotou. Vědci předpokládají, že podobné objekty jako Psyche mohly být krátce po vzniku sluneční soustavy zárodky planetárních jader.

Při snaze změřit teplotu povrchu na planetkách jako je Psyche se nejčastěji využívá infračervených pozorování a výsledkem je zhruba 1 pixel velký detail vzdáleného tělesa. V tomto případě však vědci využili submilimetrové síly observatoře ALMA v Čile a dosáhli zatím nejdetailnějšího měření teploty ze Země. Na jejich výsledném obrázku má planetka Psyche 50 pixelů.

Podle nové studie má planetka Psyche nezvykle hustý, případně vodivý povrch. Dalším ze závěrů studie je, že povrch planetky je z nejméně 30 % tvořen kovy. Její povrch pravděpodobně není hladký, ale posetý menšími kousky kovu.

Psyche (sonda)

Start vesmírné mise NASA k planetce Psyche je v plánu na srpen 2022. Vesmírná sonda poté v roce 2023 proletí kolem Marsu a začátkem roku 2026 přiletí k samotné planetce v pásu asteroidů a vstoupí na její oběžnou dráhu.

Během 21 měsíců primární mise bude sonda zkoumat geologii, složení a magnetické pole planetky. Vědci si od toho slibují zjistit více o formaci planet ve sluneční soustavě.